H

    Hej! Jag har sökt in till UJIK för att testa mig själv och se om jag kan kämpa mig in i juristprogrammet. Jag känner dock att jag vill ha en plan B och ha nåt långsiktigt att göra under tiden ifall jag inte lyckas med den kursen. Kursen är endast på 10 veckor och distans så det finns mellanrum mellan augusti tills nästa vårtermin där jag kommer vara sysslolös. Går det/är det smart att söka till ett program i Malmö där jag bor, ifall jag inte kommer in på juristprogrammet VT22? Tänker alltså plugga UJIK samtidigt som jag pluggar min Plan B utbildning i min ort. Jag kan väl lägga till mer val i min ansökan som jag komma in på med tanke på att UJIK kursen är endast några HP poäng? Kan man ens bli antagen till nåt program om man redan pluggar nånstans? Är rädd att jag inte väljs in till juristprogrammet för att jag valt att plugga nåt annat undertiden (jag har juristprogrammet som förstahandsval just nu) Och hur lätt är det att hoppa av min sk Plan B för att påbörja en annan utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    det går alltid att hoppa av en eftergymnasial utbildning även utan "bra anledning" ("bara för att" man insett att det är fel utbildning som man kom in på), och det är mycket vanligt att man hoppar över från en utbildning till en annan (alltså att man läser en utbildning men samtidigt söker andra utbildningar och i fall man kommer in på en utbildning som man tycker mer om - slutar man på sin tidigare utbildning och påbörjar en ny utbildning).
    Att vara sysslolös är inte bra, men även om man inte har någon utbildning eller jobb att "gå till" så kan man alltid bedriva självstudier i syfte att t.ex förbereda sig inför högskoleprovet. Råder dig göra högskoleprovet så många ggr du kan, förresten!
    Matematisk-logiska delen av Högskoleprovet kan man förbereda sig till med hjälp av gratis material på matteboken.se/lektioner/hogskoleprov och till övrig delar så är det bra att läsa så mycket som möjligt på svenska och engelska och att lära sig bl.a så många "svåra" svenska ord som man kan.
    Du är, om jag förstår dig rätt, intresserad av juridik och då kan jag rekommendera att du även tittar på yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal. Om yrket Paralegal kan du läsa på framtid.se/yrke/paralegal och exempel på utbildningar:
    Nbi-handelsakademin/juridisk-assistent-paralegal
    utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal

    Det finns även fler "juridiska" (i alla fall i viss mån) utbildningar inom yrkeshögskolan, se några exempel nedan:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare
    pahlmans-handelsinstitut/entreprenadupphandlare
    utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans