Linda
    Hej!
    Det står på programplanen att man ska ungefär 200-300 valda kurser till. Kan man plugga mer kurser än 200-300 poäng om man vill?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Linda! 200 p det är det som man måste välja, 100 p extra väljer man om man vill, orkar och hinner. OBS!att de valbara kurser läser man i å k 2 och 3. Mitt råd är att läsa första termin enligt schemat och se hur mycket utöver heltidsstudier du kan läsa. Val av extra kurser gör du under vårterminen. Vänligen SYV Ludmila
    Ang.valbara kurser inom Individuellt val - så försöker skolorna tillgodose elevernas önskemål, men det är inte alltid möjligt att låta alla elever läsa exakt de kurser, som de vill /detta pga t.ex. schemat-krock; för stort antal elever som önskar läsa en viss kurs eller om en behörig lärare i det ämnet saknas på skolan/. Eftersom det inte finns någon garanti på att du får lägga till exakt de kurserna som du vill läsa, är det viktigt att tänka på att helst välja just det programmet, där alla kurser, som du behöver för behörighet till högre studier finns redan inom Programplanen.
    Utförlig information om varje gymnasieprogram hittar du här http://www.gymnasieguiden.se/program
    Längst ner på sidan med info- om ett program, finns en länk till Programplanen för just det programmet, se exempel på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf

    Du är hemskt välkommen att återkomma och uppge vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till & vilka gymnasieprogram du tänker på i första hand. Jag kommer då att kunna ge dig en mer detaljerad svar, som inriktar sig på just din situation.

    Bästa hälsningar & med önskan om en mycket trevlig sommar!
    SYV Ludmila
    • : Hej!
    • : jag ska gå samhällsvetenskapliga linjen, & har inte riktigt funderat på efterstudier än dels för att jag vill plugga utomlands på universitetet. Men jag är rätt så intresserad av en hel del kurser, det var därför jag undrade.
    • Ludmila : Hej igen! För eftergymnasiala studier krävs alltid Grundläggande behörighet till högskolestudier / ofta men inte alltid - krävs också SÄRSKILD BEHÖRIGHET (specifika kurser som t.ex. Matte 3 eller Historia 2). Förutom kurser kan det - för Särskild behörighet - krävas andra saker, som arbetslivserfarenhet, B-körkort och även "vara simkunnig", till Polisprogrammet. Därför är det viktigt att försöka tänka på vilken eftergymnasial utbildning man är intresserad av för att i god tid förbereda sig för att skaffa sig även Särskild behörighet. Ang. lägga till extra kurser till Samhällsprogrammet, försöker varje skola tillgodose elevernas önskemål men det är inte alltid möjligt. Du anmäler dina val av extra kurser under vårterminen i å k 1 och läser dem från å k 2. Om kurserna som du vill lägga till inte finns på just din skola, fråga Studie- & yrkesvägledare eller rektor om det finns möjlighet för dig att läsa dem PÅ EN ANNAN SKOLA. Ibland finns det en överenskommelse mellan flera gymnasieskolor i form av "ett gemensamt gymnasiet" eller liknande. Du kan även läsa kurserna på egen hand och tenta av dem /göra Särskild prövning/. Återkom gärna om du har fler frågor! bästa hälsningar & lycka till! SYV Ludmila