Hej Matilda,

    du är intresserad av de här två utbildningar - i första hand:
    www.sh.se/p3/ext - Entreprenad, Innovation / Marknad

    och

    www.sh.se/p3/ext/content - Miljö / Utveckling

    som båda är treåriga program på Södertörns högskola.

    Du kan söka båda dem programmen och dessutom 18 alternativ till - det är möjligt att lägga upp till 20 alternativ i sin ansökan till högskoleutbildningar i Sverige.

    Frågan är kanske Vilken av de två utbildningar du vill söka i första hand, som ditt första, högstprioriterat alternativ?

    Mitt förslag är att du noga läser all info om båda programmen som finns på skolans egen hemsida - länkarna finns ovan.

    Du kan också kontakta studievägledare på Södertörns högskola som "sitter på info" om just de utbildningar; be också att få komma och göra Studiebesök (prova-på-dag) på båda programmen; då kan du träffa studerande på båda programmen, prata med dem och på ett bättre sätt jämföra de två utbildningar med varandra.

    Allmänt gäller:
    båda de utbildningar som du är intresserad av är "breda utbildningar" som kan leda till väldigt många olika yrken. Det är inte heller omöjligt att få exakt samma jobb efter vardera av dem.
    Det är också svårt att förutspå hur arbetsmarknaden kommer att se ut om 3-4 år.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA