Alexander
    Hej!

    Jag började alltså studera på gymnasiet på den tidigare gymnasiereformens regler, jag studerade 2 år, saknar alltså 1års studier.

    Jag har fått till mig att man måste plugga upp det innan 2016, eller kan jag lösa det senare också? Jag menar de känns sjukt orättvist om jag måste stressa mig in i att plugga upp de när jobb kommer i vägen för en är de ju en omöjlighet.

    Alltså min slutgiltiga fråga är - " Kan jag plugga upp mina betyg från den gamla gymnasiereformen även efter 2016 ? "

    Mvh Alex

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alex!
    Jag förstår din fråga och att du tycker det är jobbigt att behöva stressa och skynda när "jobbet kommer i vägen".
    Jag ska förklara för dig vad som gäller och föreslå några olika lösningar.

    På "din tid" läste man mot ett Slutbetyg.
    Nu för tiden läser man, normalt sett, mot Gymnasieexamen (Examensbevis).

    Möjlighet att få Slutbetyg för dem som, precis som du, läste en del av gymnasiet "på de gamla tiderna" - är förlängt till 1 januari 2017. Efter det datumet kan man inte längre få ett Slutbetyg, utan det är enbart Examensbevis som kommer att kunna utfärdas.

    Det är fler OBLIGATORISKA kurser som man måste läsa för att kunna få Examensbevis och fler poäng (jämfört med Slutbetyg). T.ex blir du tvungen att läsa Svenska 3 (en gammal kurs Svenska C) och Engelska 6 (en gammal kurs Engelska B). En del av dina "gamla" betyg kommer troligtvis inte kunna användas för att kurserna ändrade innehåll och antal poäng mm. Det innebär att du kanske behöver läsa i 3 terminer efter 1 jan 2017 och innan dess kanske du behöver läsa i 2 terminer eller ännu kortare tid.

    Du kommer senare också kunna få gymnasiekompetens men det kommer ta längre tid (pga du kommer att behöva läsa fler kurser).

    Förslag på lösningar:
    - boka tid med SYV på Komvux i din hemkommun och göra en ordentlig genomgång av vad du behöver läsa för kurser för att uppnå kraven för ett Slutbetyg och börja läsa på deltid. Du har 3 terminer på dig och kan hinna att läsa in de nödvändiga kurserna på halvtid. Det är färre poäng du behöver läsa för ett Slutbetyg från komvux (2350p) och inte 2500 p. som krävdes på gymnasiet. Det är 7.5 veckors heltidsstudier som du "slipper". Läsa några kurser på distans, några på kvällstid och göra några prövningar - kanske kan en sådan Studieplan funka ihop med ditt jobb?

    - försöka hitta vidareutbildningar där du inte nödvändigtvis behöver fullständig gymnasiekompetens för att kunna komma in. t.ex på Yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se

    - hoppas på att du med hjälp av din arbetslivserfarenhet kan komma in på en högskoleutbildning på "reell kompetens" (du ber om undantag och individuell bedömning görs, betyg och arbetslivserfarenhet läggs ihop och kanske kan du bli bedömd att vara Behörig till högskola i alla fall). Här finns det inga garantier men flera betyg och mer arbetslivserfarenhet är det som gör det mer troligt att du har få bifall. Även av den anledningen är det bra om du läser in i alla fall några kurser till.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare