Frida
    Hej jag kommer ifrån Halmstad och undrar om det finns någon naturbruks utbildning på distans där? Just nu går jag på Stora segerstad och läser hund och vill bli djursjukvårdare. Jag bor på skolan men hatar det och vill flytta hem igen men ändå ha den utbildningen som jag kan få här. Om det inte finns någon sådan utbildning i Halmstad på distans finns det någon annan utbildning som jag kan läsa istället och ändå kunna bli djursjukvårdare?
    • Milla : Fråga på din skola om de kan anpassa studier för dig så att du kan t.ex. ha kortare vecka på skolan och åka hem t.ex på torsdag eftermiddag och komma till skolan på måndag vid lunch - så att du missar en del lektioner och kompenserar med självstudier? Du har inte rätt att kräva det av din skola, men du kan alltid fråga efter en sådan lösning och vi hoppas och håller tummarna hårt!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Det låter inte alls bra att du hatar att bo på skolan.
    Jag förstår att du vill flytta hem igen. Undrar dock om en lösning med att skaffa eget boende i närheten av skolan skulle vara en lösning som du vill testa? Om jag förstår dig rätt, så är det just boendesituationen som du inte trivs med men att du trivs med utbildningen, stämmer det?

    Tyvärr så känner vi inte till några Naturbruksutbildningar på gymnasieskola som är på distans.

    Angående eftergymnasiala studier, så finns det
    Djurvårdare - på yrkeshögskola http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Djurvårdare&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0

    och så finns det Djursjukskötare - på högskola http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/ och för den här utbildningen kan du läsa på något annat gymnasieprogram, det behöver inte nödvändigtvis vara just Naturbruksprogrammet

    Till yrkeshögskola (Djurvårdare) krävs yrkesexamen från Naturbruksprogrammet eller "motsvarande kunskaper" (t.ex. genom arbetslivet) - det är, alltså, inte helt nödvändigt att just läsa på naturbruksprogrammet. Det finns möjlighet att komma in på en Yrkeshögskoleutbildning i alla fall. Det finns inget garanti och är alltid bättre att vara behörig dvs ha läst på NB.

    Jag antar att det inte finns någon Naturbruksgymnasium närmare - så att du skulle kunna pendla, stämmer det?

    Nu är du 16 år och kan tyvärr inte ta körkort på ett tag än. Men om du övningskör och läser teori, kanske du kan ha som mål att ta körkort den dagen du fyller 18 år och kanske köpa en begagnad bil och köra till/från skolan varje dag?

    Prata med din klasslärare (mentor) och med annan skolpersonal, kanske t o m med rektor. Berätta vad problemet är och be dem om råd.
    Vi får hoppas att någon kommer med en bra lösning.

    Hälsningar
    Mikael SYV