Alice
    Hej. Jag går 2an på gymnasiet nu och läser Samhällesprogramet med inrikting media och kommunikation.
    Jag hade tänkt att flytta till london efter sommaren och hade tänkt att plugga på distans.
    hittar inte min inrikting någonstans utan bara vanlig samhäll eller beetende.
    Hur ska jag göra? vad har jag för alternativ?
    Det är trean jag behöver läsa på distans och fyller då 18, är komvux samma utbildning kan jag fortsätta där eller kommer dessa två år inte att räknas isåfall?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!

    Det är tyvärr svårt att hitta det du letar efter, kanske t o m omöjligt - tyvärr.

    Det är nämligen så här det ligger till: den enda gymnasieskola som bedriver undervisning på distans är Korr on-line men det är inte "heldistans" heller utan de har ett antal obligatoriska träffar + att den inriktning som du vill ha - Medier, info & kommunikation erbjuder inte dem på den skolan.

    Komvux kan du läsa på tidigast från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år.

    Folkhögskolorna erbjuder distansutbildningar utan fysiska träffar men du kan inte kombinera betyg från gymnasiet med omdöme som folkhögskolan ger. Man kan klara den allmänna linjen på en folkhögskola snabbare än på 3 år om man har förkunskaper och på så sätt "kombinera" betyg - på sätt och vis. Folkhögskola kan ta hänsyn till dina förkunskaper (inte till dina betyg) och du kanske kan bli klar med gymnasiet på ett år på en folkhögskola.

    För övrigt, så erbjuds det undervisning på distans till gymnasieelever som bor utomlands men det är endast till de elever som vistas utomlands pga minst en av föräldrarna jobbar utomlands. Utbildningsföretaget Hermods har uppdrag från Skolverket att bedriva sådan undervisning. Vi har tidigare frågat dem på Hermods om de kan ta in en elev vars föräldrar inte jobbar utomlands och fick Nej som svar. Men Hermods svarade också att elevens kommun kan eventuellt köpa en distansplats på gymnasiet hos dem. Dock händer det mycket sällan. Men du kan givetvis fråga på utbildningsförvaltningen i din hemkommun om de kan köpa en sådan plats till dig.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA