Linnea
    Hej! Jag pluggar nu andra året på den ekonomiska linjen men känner att jag är så trött på att gå till skolan varje dag, jag kommer knappt upp ur sängen på mornarna och känner mig nedstämd och får inget gjort när jag är där. Jag har läst att man kan plugga på distans och funderade på om det är något man kan göra andra terminen i 2:an och kanske första terminen i 3:an och sen gå tillbaka till klassen jag går i nu för att ta studenten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det är mycket tråkigt att du känner dig orkeslös; har du pratat med kurator och med skolsköterska på din skola? Frågan är om du kan behöva någon form av behandling - kanske vitamintillskott? träna mer? äta någon speciell diet-mat, många grönsaker? ngt. annat, som samtalsterapi? Du kanske kan söka på vårdcentralen. Det har på senare tid "uppfunnits" en diagnos "kroniskt trötthetssyndrom". Om du lider av det eller ngt liknande, då kanske du behöver behandling som inkluderar medicinering.

    Svar på din fråga:
    distansgymnasiet är det >> Korrespondensgymnasiet och man kan nu söka till vårterminen.

    Om du byter till Korr, är det inte alls säkert att du kan få byta tillbaka till din skola sen. Du lämnar i så fall din plats "till förfogande" och den kan bli upptagen av en annan elev, som vill byta till din skola. Sedan, om du vill byta tillbaka, kan rektorn svara att det ej finns någon plats. Även om plats finns, behöver inte din gamla skola ta tillbaka dig.

    Elevens rättighet att behålla sin plats på sin "gamla" gymnasieskola finns endast om eleven åker ett år UTOMLANDS FÖR ATT STUDERA, då har eleven rätt att året därpå komma tillbaka till sin gamla skola men eleven "förlorar" ett år, dvs eleven t.ex åker utomlands för att studera efter åk1 och efter ett år kommer in i åk2 på sin gamla skola. Gymnasietiden blir med det 4 år.

    I alla andra fall finns inte skyldighet för gymnasieskolan att "hålla plats" för eleven.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare