Angelica
    Jag gick teknikprogrammet men insåg under år 2 att det inte riktigt var för mig, jag började därför jobba istället men nu vill jag ta upp mina studier igen och få en gymnasiekompetens.
    Jag är 19 och fyller 20 i Januari vilket betyder att jag inte kan ansöka till Komvux förrän hösten 2019 så jag undrar om det finns några andra möjligheter för mig att plugga på gymnasial nivå innan dess? Helst distans om det går!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica;
    du har rätt i att det är från 1 juli 2019 som du kommer att börja "tillhöra" komvux.
    Folkhögskolorna tar in från strax innan 18 år... - så kolla om det finns lediga platser på någon folkhögskola - deras sida heter www.folkhogskola.nu
    ***
    Gymnasieskola
    rektor kan ta in dig - om ledig plats finns; distansstudier finns på Korr >>, som erbjuder endast några få program och brukar inte ha lediga platser pga det är mycket populärt att läsa på distans och det är endast en skola som erbjuder den möjligheten på gymnasial nivå.
    ***
    En annan möjlighet för dig är Självstudier fram tills du under våren 2019 kan ANSÖKA om komvux och kan då påbörja läsa - förhoppningsvis - redan på sommaren 2019 (en kurs som börjar 1 juli eller strax efter det).
    Hälsningar
    Mikael SYV