Elisabeth

    Hej! Jag har kandidat och master + diverse fristående kurspoäng inom ett konstnärligt yrke som jag inte kan/vill arbeta med. Arbetar idag som tjänsteman. Jag vill gärna utvecklas och i framtiden arbeta inom HR, så jag funderar på att läsa en privat distansutbildning till certifierad HR-koordinator. Utbildningen verkar ganska matig, men den motsvarar bara två terminer. Jag skulle gärna plugga på högskolenivå, men har inte kvar något CSN, så den här utbildningsformen känns som ett bra alternativ. Den kostar dock en del pengar, och jag är lite orolig över att den inte kommer kunna leda till jobb. Svårt att konkurrera med personer som gått en högskoleutbildning. Så, jag undrar om det är någon idé att gå utbildningen eller om den bara kommer att kosta mig pengar? Tacksam för vägledning.

    • Bollo : Hej! Har varit inne på liknande utbildning faktiskt med exakt samma fundering. Får man fråga om du gick utbildningen? :)
    • Milla : Jag hoppas du får svar från frågeställaren men OBS! frågan ställdes och besvarades för cirka 1,5 år sedan. Hen som ställde frågan kanske inte längre har samma epost som hen registrerade sig här i forumet, och i så fall kommer inte hen få meddelande om att en ny kommentar inkom till frågan. Men vi håller tummarna!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrken inom HR är i Sverige (för det mesta) icke-reglerade, alltså blir det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem hen anställer. T.ex är det inte förbjudet för arbetsgivare att anställa som HR-assistent en person utan någon eftergymnasial utbildning. Men det vi ser är att i praktiken är det svårt att få jobb inom HR (även om man har Personalvetarutbildning på högskolenivå - även om man har masterexamen). Den framkomliga vägen är ofta via praktik eller att man får korta vikariat och på så sätt skaffar sig arbetslivserfarenhet. De kunskaper som arbetsgivare (oftast) värdesätter när de anställer inom HR-yrken är kunskaper inom ekonomi, arbetsrätt, konflikthantering och gruppdynamik.

    Du skriver att du vill utvecklas, vilket kan innebära att få mer kunskap och kanske inte behöver leda till att du byter jobb, eller tänker du att du vill byta jobb som ditt primära mål med utbildningen?

    ang. att du inte har studiemedelsveckorna kvar så finns det följande lösningar: t.ex läsa på deltid (t.ex på halvtid) vid sidan av jobbet eller spara pengar så att du ska kunna klara att studera utan studiemedel (t.ex skulle du kunna spara till en terminsstudier - en termin är på 20 veckor och sparar man 35.000 kr så är det ungefär så mycket som man får ut från CSN på en termin om man läser på heltid).

    ang. just den privata utbildningen som du nämner i din fråga - så kan inte jag veta om den kommer leda till att du ska kunna byta jobb; men fråga gärna personal som jobbar på den utbildningen om de kan komma med exempel på att deras f d studerande kunde byta jobb och pga den utbildningen kunde börja jobba inom HR.