Elin

    Jag är 42 år och jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen men skulle verkligen vilja högskoleutbilda mig, både för att det vore kul och för att jag vill ha bättre arbetsvillkor och lön. Jag har länge velat plugga till sjuksköterska, men jag är rädd att jag inte kommer att orka då jag har en utmattning i bagaget. Andra funderingar jag haft är Informatik systemvetenskap på MIUN, eller Rehabilitering i arbetslivet på samma universitet, men jag är rädd att ingen av de utbildningarna skulle ge mig jobb. Pluggar just nu Ma 2a på komvux samtidigt som jag jobbar heltid. Vore jättetacksam för guidning. /Medelålders uska

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Det finns många som studerar i din ålder och även om de är mycket äldre än du är! Det är inte för sent för dig! Det där med utmattning är en sak att ta hänsyn till, så klart. Samråd med läkare och/eller psykologen ang. ditt nuvarande hälsotillstånd och fråga vad de tror om prognosen (hur din situation kommer att se ut under några år framöver - tänker här på om du kanske fått eller kan få behandling eller hitta ett sätt att må bra på genom kombination av motion, kost mm).

    Utbildningar finns inom olika former
    Du har övervägt att söka läsa på högskola/universitet och jag vill nu ge dig råd att även titta på vad yrkeshögskola kan erbjuda. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska + de är mycket kända för att ge jobb direkt efter avslutade studier. Det finns tusentals olika yrkeshögskoleutbildningar; många av de på distans (med obligatoriska träffar, dock). Det kan också gå att fortsätta jobba och läsa en utbildning på halvtid vid sidan av jobbet: på så sätt har du mycket bättre inkomst under studietiden + mycket bättre livslön. När man studerar och inte jobbar samtidigt (eller jobbar extra endast några få timmar i veckan) har man ganska stor "förlorad arbetsinkomst" (jag menar inkomst under studieåren) - så livslön "lider" rätt mycket och då påverkas även nivån på pensionen mm.
    Med det att yrkeshögskoleutbildningar är kortare än högskoleutb., blir också förlust av arbetsinkomst mindre (för att du kommer börja jobba igen mycket snabbare än efter en högskoleutbildning).
    Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (hela utbudet finns på www.yhguiden.se):
    iris-hadar-ab/automationsingenjor-processindustri
    omsorgsforlaget/stodpedagog-inom-funktionsvariation
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    teknikhogskolan/net-utvecklare
    kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    yrkesakademin/instrument-och-steriltekniker
    yrkesakademin/bygglovshandlaggare

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Jag funderade förut på att plugga tillspecialistundersköterska, men då sa min chef att det är inget som kommer att ge högre lön eller andra arbetsuppgifter eftersom det som saknas helt enkelt är vanliga undersköterskor. Jag bor på en mycket liten ort och tycker det är svårt att veta vilka yh utbildningar som verkligen skulle leda till jobb, då jag hört flera som pluggat yh och sedan inte fått jobb eller högre lön?
    • Anna : Det är ibland så att man måste flytta för att få ett annat jobb med högre lön. På en mycket liten ort kanske det inte finns någon arbetsplats där man kan få ett "bättre" (mer passande med högre lön) arbete. Sjuksköterskor och Barnmorskor är mycket eftertraktade men på en mycket liten ort kanske det ej finns en arbetsplats för dem, utan man måste kanske pendla långt eller flytta för att få jobb. Som Programmerare kan man många ggr jobba på distans, men inte alltid. Att bli en duktig och erfaren programmerare tar också lång tid, om man sedan innan inte har omfattande kunskaper inom programmering.
    • Anna : Om du känner att du inte kan flytta - se vilka arbetsplatser som finns inom pendlingsavstånd och kanske också kontakta dem och be att få komma på studiebesök eller i alla fall kunna prata med några personer som jobbar där (kanske på telefon) och fråga om vilka kompetenser (vilken utbildning) som skulle ge jobb på deras arbetsplats.
    • Anna :

      Titta också gärna på yrket Yrkeslärare. Din erfarenhet som undersköterska kan ev räcka för att bedömas som behörig till Yrkeslärarprogrammet, som är en 90 hp-utbildning (motsvarar 3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid). Om det finns en gymnasieskola inom pendlingsavstånd från dig som erbjuder VO-programmet skulle du i så fall fundera på att bli yrkeslärare på den skolan. Allmän info om VO-programmet finns på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO och man kan också på gymnasieGuiden.se hitta alla de gymnasieskolorna som erbjuder VO.

    Läs alla kommentarer