Julia
    Jag går på samhällsprogramet med inriktning på beteendevetenskap. Efter gymnasiet vill jag plugga till beteendevetare. Men jag klarar inte matematik 2b, men kommer jag in på högskola ändå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    Beteendevetenskapliga programmet på högskolenivå, se exempel http://www.mdh.se/utbildning/program/beteendevetenskap
    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SBV1K&lasar=15/16
    http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/beteendevetenskapligt-program/om-programmet?term=ht2015-vt2016
    kräver bl a godkänt betyg i Matematik 2a, 2b eller 2c.

    Det går kanske att hitta någon enstaka kurs på högskolenivå (som inte ger ett yrke, men ger ett antal högskolepoäng som det kanske går att bygga vidare på mot något yrke) som inte kräver Matematik 2.
    Se på www.studera.nu

    Se även på Yrkeshögskolan www.yhguiden.se - där är det mer generösa antagningsregler och även om man inte är behörig, kan man ev komma in på en Yrkeshögskoleutbildning.

    Du kan prata med din mattelärare och fråga om du ligger nära godkänt i Matte 2b, men inte riktigt... så kanske du skulle i så fall kunna få E i Matte 2a. För att kunna byta ut Mattebetyg i din gymnasieexamen krävs det rektors beslut. En anledning att bevilja det för din rektor skulle t.ex. kunna vara om en speciallärare kunde konstatera att du har dyskalkyli. Du kan inte kräva det, men du kan fråga efter en sådan lösning.
    Det är mycket ovanligt men förekommer att betyg byts ut. Rektors beslut krävs för det.
    Om det inte går att ordna, har du följande val:
    1. söka en utbildning som inte kräver Matte 2
    2. läsa om Matte 2b på komvux efter gymnasiet för att försöka få godkänt betyg.

    Önskar dig lycka till med dina studier!
    Mikael SYV