Riwaa

    Hej , Jag har läst omvårdnadsprogrammet på gymnasiet har ungefär 14,5 i poäng. Jag vill så gärna plugga. Har sökt till socionom väldigt många gånger men haft reservplats 50 plus. Ger upp nästan. Men sen kom jag in på kriminologiprogrammet. Såg att antagningspoäng 18+. Nu till min fråga vad krävs för att höja poängen? Kan man läsa enskilda kurser till krimologprogrammet? Och vilka då är det? Och vad behövs för att jag ska höja mina meritpoäng. Och var kan man plugga. Tacksam för all hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du fick RESERVplats då är du i alla fall Behörig. Då kan du konkurrera om plats även i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet).
    Ännu ett alternativ är att försöka komma in på folkhögskolornas allmänna kurser där du på ett läsår skulle kunna få ut omdöme om grundläggande behörighet; med det prövas du sedan i BF-urvalet.

    Om att höja meritvärde
    I betygsgrupper konkurrerar du om plats med en siffra som heter MERITVÄRDE. Det är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetalet (snittbetyget) = meritvärde.
    Boka tid med SYV på komvux och diskutera hur du kan höja ditt meritvärde. Ni får undersöka om hur många meritpoäng du redan nu har och i fall du inte har max (2.5) kan du i så fall läsa kurser som ger dig fler meritpoäng; det är Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser.
    Eftersom matte 2 krävs till socionomprogrammet, får man meritpoäng inom matte från kursen matematik 3 och ännu högre mattekurser.

    Om att läsa till kriminolog
    Det finns många olika högskoleprogram som t.ex kan heta beteendevetenskapsprogrammet inriktning kriminologi men kan också ha andra namn, som innehåller kurser i kriminologi. Om man inte läser genom ett program, kan man försöka få ut kandidatexamen genom fristående kurser. Om kriminologi ska bli ditt huvudämne i kandidatexamen, måste du ha minst 90 högskolepoäng = 3 terminer på heltid kurser i kriminologi + ännu 90 hp andra kurser (inklusive kandidatkurs med rätt innehåll). Problemen med att sätta ihop sin egen examen är flera: - det kan mycket väl vara så att det är svårare att komma in på en fristående kurs än på ett program; - man måste söka separat till varje kurs och riskera att inte komma in på nästa kurs.

    Eftergymnasiala utbildningar finns även på andra ställen än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskolan. Du kan t.ex kika på yh-utbildningar inom hälsovård och socialt arbete.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-p-i-fritidshem