Hej Evelina,

    när arbetsgivare vill tillsätta tjänsten som Livsmedelsinspektör >>, skriver de ofta i platsannonsen "För tjänsten krävs miljö- och hälsoskyddsutbildning vid universitet/högskola eller annan akademisk utbildning som kan bedömas likvärdig." eller "Vi ser fram emot att du som söker har en naturvetenskaplig högskole- eller universitetsutbildning som livsmedelsinspektör, miljö- och hälsoskyddsinspektör med livsmedelsinriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetet".
    Det är alltså, i viss mån, en arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning som krävs. Och när man frågar arbetsgivarna, då brukar de svara att de sätter in en platsannons, och ser vem som söker jobbet och väljer sen den mest lämpliga kandidaten för tjänsten. Då är det inte lätt att på förhand veta vilken utbildning man ska satsa på... :(

    Utbildningar som brukar av arbetsgivare bedömas vara relevanta och som kan ge anställning som livsmedelsinspektör är bland annat:

    https://lnu.se/program/nutrition-och-livsmedelsvetenskap/kalmar-ht/ - behörighet Grundläggande behörighet + Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c;

    http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/agronom-livsmedel/ - särskild behörighet samma som ovan.

     Exakt vilka utbildningar som kommer att finnas att söka när det blir dags för dig att söka, går inte att säga idag. Detta pga utbildningsutbud förändras. Men med tanke på den särskilda behörigheten som krävs idag, råder jag dig ta dina betyg till Studie- och yrkesvägledare på komvux och ställa följande frågor:

    - Har jag Grundläggande behörighet?

    - om inte, vad fattas?

    Jag antar att du inte har betyg i gymnasiala kurser i fysik, kemi, biologi och det fattas troligtvis även matte.
    SYV på komvux får jämföra dina betyg med den särskilda behörigheten som nämns ovan i mitt svar och lägga upp en studieplan för dig.

    Ett annat alternativ är att du söker läsa på en folkhögskola. Från en folkhögskola kan du få Omdöme om att du har uppnått Grundläggande behörighet + särskild behörighet i fysik1a, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.

    Om du idag har betyg i Matematik A, motsvarar det godkänt betyg i matematik 1. Du behöver alltså inom matte läsa matte 2, 3 och sedan 4. Det är heltidsstudier i 15 veckor.

    Fysik 1a läser man på heltid på 7.5 veckor.

    Kemi 1 och 2 läser man på heltid på 10 veckor.

    Biologi 1 och 2 läser man på heltid på 10 veckor.

    Med tanke på att du kan också sakna kurser för grundläggande behörihhet, är det rimligt att anta att du behöver komplettera på komvux eller på en folkhögskola i ca tre terminer.