Clara

    Jag är dotter till en mycket framgångsrik operasångerska, och vill inget hellre än att följa i hennes fotspår. Jag är bara 15 och må ha alla fördar och förutsättningar- kontakter, talang och personlig lärare, men som med alla konstnärliga yrken vet man ändå aldrig. Därför har jag ett jobb inom psykologi som backup-plan. Min mamma säger att hon sjöng i kör och tog lektioner, och sedan direkt kunde börja söka till operahögskolan i stockholm. Dock är hon 51 år gammal, och hon kom in när hon var 21. Jag är säker på att mycket har ändrat sig sedan dess, men jag kan inte hitta någon information om vilka krav som finns för tidigare utbildning och hur lång utbildningen är just på stockholms Operahögskola. Många säger att man måste ha gått musikhögskola. Mamma klarade sig på tre års utbildning, enbart operahögskolan, men från folk på nätet hör jag siffror som nio och tolv år! 12 år av utbildning för ett så riskabelt yrke, hur mycket jag än älskar det, kommer inte på fråga. Särskilt inte när backup-planen också kräver 5 år av studier. Hur fungerar allt detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    kika gärna på uniarts.se/utbildningar/kandidatprogram/operasang. Det är ett 3-årigt högskoleprogram. För att bli behörig måste man skaffa sig Grundläggande behörighet till högskolestudier. Grundläggande behörighet kan man skaffa sig på alla nationella svenska gymnasieprogram men jag rekommenderar Estetiska progrmmet, inriktning Musik >> pga det är mest passande gymnasialutbildning om man är intresserad av musik/sång. Det finns ca 130 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder ES, inriktning Musik.