ville

    Hej, jag är en kille på 24 år som ska i augusti flytta till Jönköping med min framtida sambo men jag är väldigt kluven just nu. Jag har vart insatt på att plugga till sjuksköterska i Jönköping och senare till ambulansen i nästan 1 år nu men samtidigt som jag läser upp Samhällskunskapen på Komvux och stort inflytande från min storebror (som pluggar till polis) har intresset för polisen ökat stort. Det som lockar mig till polisen är att jobba med ungdomar som har det svårt, vara på plats och agera mot brott samt jobba på ett brottsförebyggande sätt. Även jobba starkt emot narkotika är något som jag tycker verkar spännande Samhällskunskapen och hur samhället fungerar i sig i dagens Sverige bygger också på varför jag är sugen. Det som gör ambulansen intressant är att agera på plats i akutlägen och hjälpa folk när det spelar som störst roll. Jag vill inte jobba på ett sjukhus eller ålderdomshems utan jag vill vara där det händer något och inte känna mig låst på en arbetsplats. De som jag känner både ambulansen och polisen har gemensamt är min starka känsla till att göra en plikt. Jag vill inte arbeta på ett företag som i princip är meningslöst i det stora hela, utan jag vill känna att jag gör en plikt mot samhället och göra Sverige till ett bättre land. I nuläget dras jag mer mot polisen men bara för någon månad sedan var jag helt bestämd på att plugga till sjuksköterska, vad är det med mig? :P Hoppas ni har några råd hur jag kan gå till väga med detta, jag känner spontant att jag inte vill påbörja en utbildning, flytta till en helt ny stad och "överge" min sambo sen känna att det inte var något för mig. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Att stå i valet och kvalet mellan olika yrken och utbildningar är det många som gör. Det är ganska sällan så att en person vet exakt vilket /Ett/ yrke hen vill helhjärtat satsa på. Ditt stora samhällsengagemang och att du vill göra skillnad på riktigt passar mycket bra i båda de yrkena som du "velar" mellan (om man kan säga så... ). Det finns många likheter mellan de två yrken: Polis och Ambulanssjuksköterska men det finns också skillnader.
    Jag vill börja med att jämföra villkor och längd på utbildningar: polisutbildningen är betydligt kortare (2 års "ren" utbildning + 6 månaders avlönas praktik, så totalt 2.5 år men de sista 6 mån får man ju lön, så "ren utbildning" är på 2 år) och det går också plugga till polis på distans, se polisen.se/jobb-och-utbildning/bli-polis/polisutbildningen/plugga-till-polis-pa-distans

    Utbildning till Ambulanssjuksköterska är betydligt längre. Först ska du ta ssk-examen (det tar 3 år), sedan jobba minst 12 månader som "vanlig sjuksköterska" innan du blir behörig till påbyggnadsutbildningen i ambulanssjukvård för sjuksköterskor; den utbildningen tar ännu 1 läsår på heltid. Så det dröjer fem år innan du blir utbildad Ambulanssjuksköterska. OBS! du måste också jobba som "vanlig" sjuksköterska i minst 12 månader på heltid innan du kan kommer in på påbyggnadsutbildningen i ambulanssjukvård. Det finns inte heller några garantier på att bli antagen till påbyggnadsutbildningen i ambulanssjukvård (blir det många som söker, måste urval göras och då blir några sökande utan studieplats).

    Så, utbildningsvägen till yrket Polis är betydligt kortare och också säkrare på det sättet att du behöver inte söka till påbyggnadsutbildning senare och riskera att inte komma in. Du kan också utbilda dig till polis på distans (med obligatoriska träff-veckor på campus, men ändå slippa flytta).

    Men även ssk-programmet ges på några orter på distans, se studera.nu/jamfor-utbildning/ssk-distans

    Jag vill också påminna om att det finns även ett yrke som heter Ambulanssjukvårdare; utbildning ges inom yrkeshögskola och brukar ges på heltid på ett läsår. Se information om YH_utbildningar till ambulanssjukvårdare:
    yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildning-skovde/specialistutbildad-underskoeterska-ambulanssjukvard
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare-sodertalje
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare-lernia-lulea
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare-lernia-malmo
    yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    Yrkespresentation (info om yrket) Ambulanssjukvårdare kan du se på framtid.se/yrke/ambulanssjukvardare

    Teoretiskt sett, så är det inte omöjligt att utbilda sig till både Polis och Ambulanssjuksköterska men det kommer att ta lång tid. Studiemedelsveckorna kan räcka (om vi tar upp frågan om utbetalningar från CSN). Att läsa båda de utbildningarna (eller alla tre: polisutbildningen. ssk-programmet + påbyggnad mot ambulanssjukvård) tar ju inte längre tid än vad det tar att läsa läkarprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare