Brendan
    Hej!
    Det är så att jag har funderat att gå receptarieprogrammet på distans och såg att för den särskilda behörigheten ska man ha Fysik 1, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Jag har Fysik A sedan komvux då jag har utländska betyg, så det jag behöver komplettera med är de 3 resterande. Jag har läst Kemi A, Biologi A på komvux och har Matematik C (3B) från gymnasiet i hemlandet. Mitt startdatum för komvux är den 16:e mars.

    Min fråga till er om det "räcker" med ett E för att komma in där. Jag vet att jag får ju behörigheten, men jag måste ju konkurrera också (tror jag hamnar i gruppen BII). Jag har ett jämförelsetal på cirka 15,80 och kommer få meritkompensation på 1,5. Mitt meritvärde blir då 17,3. Egentligen hade jag 17,18 som meritvärde och då skulle jag fått ett påslag på 2 poäng, Mitt jämförelsetal skulle då blivit 19,18.

    Detta hade jag förut (har tidigare läst till sjuksköterska). Men nu säger UHR att det inte gäller längre för de har inte kvar de kriterier på man bedömde min utbildning från 1992. Så den bedömdes som utbildningar är idag. JAg har ju kvar antagningsbeskedet där det står att jag hade talet 3,87 på en skala mellan 1-5. Så det känns ju lite sådär. Ska jag vara ärlig är jag väldigt ledsen över det och är nu väldigt fundersam på om jag kommer in eller inte. Jag ska göra högskoleprovet i vår men jag vet ju inte hur det kommer gå. Hur tror ni det kommer gå? Vad är det bästa sättet att komma in.
    PS. Kontot tillhör inte mig, utan mitt barn (har lånat det :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det går att träna på gamla högskoleprov och det finns mycket tips på www.studera.nu -det är en mycket bra sida som vi rekommenderar. Angående bedömning av betyg så är det www.antagning.se som räknar på dina betyg och det är deras tolkning av reglerna som gäller. Det du kan göra, förutom ditt bästa på högskoleprovet och när du läser upp kurser för behörighet, är att ta kontakt med studievägledaren på just den institutionen dit du kommer att söka och fråga om någon form av alternativ antagning kommer att äga rum. Vid alternativ antagning kan högskola ta in ett antal sökande som kanske har lite för lågt meritvärde men har genom tidigare studier eller arbetslivserfarenhet anses vara mycket lämpliga. Önskar dig stort lycka till! Med vänlig hälsning, Mikael syv