jessica

    Hej. Jag går i sista året på gymnasiet. i samhällslinje. jag kommer sedaan pugga på dietistprogrammet. så jag kommer nog läsa upp naturkunskap 2 på komvux. min fråga är då att, kan jag plugga komvux om jag är under 20 år och inte har gymnasiexam. jag kommer nog inte gå ut med gymnasiexam. och efterosm att jag ska plugga naturkunskap 2 på komvux så tänker jag fråga om jag kan göra att jag får F i historia 1 och 2. för att det behövs inte för dietistprogrammet, eller måste jag ändå ha godkänd i dem för att jag går i samhällslinje?. och om jag ska plugga historia 1 och 2 på komvux, kan jag plugga 1 och 2 samtidigt? Tack för svaret

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    om du genomfört gymnasieutbildning på gymnasiet i 3 år (på ett nationellt program) så kan du vara "hur ung som helst" och ändå ska få läsa på komvux - direkt efter gymnasiet. Så, det är du inte  blir 20 år ännu, kommer inte spela någon roll.
    Angående vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis från komvux: från 1 juli 2021 kommer det bli friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. En kurs i historia, minst historia 1a1 (eller 1b) måste ingå, men kan ingå med F (alltså med icke-godkänt betyg). Givetvis är det fördelaktigare för dig om du uppnår godkänt betyg i historia. Som sagt, är det enligt den info jag har, så räcker det med "betyget" (F eller högre) i historia 1a1, en liten 50poängskurs, för att - vad gäller ämnet "historia" uppnå kraven för examensbevis från komvux.
    Annars så råder vi dig göra Planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Ta in Naturkunskap 2 in i ditt exam.bevis (in i planeringen), läs om historia 1a1 och försök få så högt betyg som möjligt men i alla fall E som lägst. Se nu under våren när ansökningsperiod ligger till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är inte otänkbart att ansökningsperioden kan t ex ligga under april med sista ansökningsdag 1 maj - till start på hösten: i augusti eller september. Missa inte ansökningsperioden till komvux. Ta kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du får visa mitt svar på komvux om du vill.
    Lycka till!
    Vänligen
    ANNA

    • : okej, tack för förklaringen. jag ha en till fråga och det är att kan jag ta examen om jag har godkännd i 2250 poäng men inte har läst 2500?, och vi säger att jag har läst 2500 poäng, och har fått F i 250 poäng, kan jag då läsa fler kurser på komvux, och kan jag själv välja bort kurser som inte ska räknas med i 2500 poängen?. vi säger att jag har F i historia 1 och religon 1 och 2, och jag har gymnasieexam, sen läser jag naturkunskap 2 och en till kurs på komvux och får bra betyg, allt över 2500 poäng räknas inte med i meriten, så kan jag välja bort betyg från historia 1 och relion 1 och 2?
    • Julia :

      Man kan inte ta bort kurser från examensbeviset. kurser som ingår i exam.beviset räknas in i ditt jämförelsetal. Om du efter det läser nya kurser, räknas de nya betygen in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I examensbeviset "låser du in" kurser - därför är det fördelaktigt att du tar ut examensbevis utifrån följande: ta in alla kurser i ditt exam.bevis som du behöver för särskild behörighet + kurser som ger meritpoäng + av de valbara kurser de Högre betygen, på så sätt blir du "färdig" till högskola/universitet och också samtidigt får så högt meritvärde som möjligt.

    • : Tack så mycket för förklaring, sista frågan. Kan jag läsa två kurser samtidigt på komvux i snabb takt (5 veckor)?)
    • Julia : Kurserna är inte alla lika stora. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng (= 200 timmar studieinsats), men det finns också större kurser á 150 eller 200 poäng och små kurser á 50poäng. Man läser på heltid en 100p.kurs på fem veckor. På heltid läser man 2 st. 100p.kurser på sammanlagt 10 veckor. Att få läsa i snabbare takt än heltid kan komvux vägra ge möjlighet till (detta för att det är mindre troligt att klara kurserna med godkända betyg om man läser på mer än heltid + platserna på komvux ska helst räcka till fler personer eller under längre tid...). Du får givetvis ansöka om studier på mer än heltid, men var beredd att komvux säger Nej.
    Läs alla kommentarer