jessica

    hej, jag går sista året på gymnasiet. jag vill satsa och komma in på dietistprogrammet på universitet men vet inte om jag kommer hinna höja betygen och komma in våren 2022, jag kanske behöver vänta tils våren 2023, så min fråga är att kan jag istället läsa alla dem kurser individuellt, var och en kurs för sig, alla kurser som dom kommer att läsa första året. och sedan söka in till våren 2023, då har jag hunnit höja min merit, och sedan kommer in direkt och forstätter med dom som går andra året i programmet?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    jag är inte säker på att alla de kurser som ingår i dietistprogrammet ges som fristående kurser, men om du hittar de som fristående och kommer in på varje kurs och får godkända betyg i alla de kurserna och sedan även kommer in på dietistprogrammet, ansök i så fall om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får svar om du kan hoppa över hela första året på programmet (eller inte... tyvärr kan upplägget ändras under tiden och de kurser som idag läses i år1 kanske läses i år2 i stället eller inte läses alls sedan... upplägg på programmen ändras, eller Kan ändras). Prata också med studievägledare på dietistprogrammet.
    Jag undrar också: om det du får godkända betyg i högskolekurserna men sedan inte kommer in på dietistprogrammet, vad ska du använda de betygen till i så fall? Kanske kan du använda några av dem inom ngn annan utbildning, men det går på förhand inte ge några garantier. I och för sig ser högskolepoängen bra ut i CV, nästan oavsett vilket jobb man söker till! :)