jade
    Hej, jag tänkte plugga upp ämnena jag behöver för att kunna söka vidare till juridik programmet... vad är det som krävs och vart kan jag läsa dem? Och är det för sent för att söka till höst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jade!
    Om du är 20 år, då kan du läsa gymnasiala kurser på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) eller på en folkhögskola.
    Historia 1b och Samhällskunskap 1b - är de kurser (godkända betyg i dem) som krävs för särskild behörighet till Juristprogrammet på högskola/universitet i Sverige. Det krävs alltid även Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar i Sverige.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt.
    Om du idag inte har gymnasiekompetens, då måste du läsa mot Gymnasieexamen. Det kanske är möjligt för dig att läsa mot ett Slutbetyg (om rektor på Komvux kan fatta beslut om undantag). För att göra Studieplan råder jag dig boka tid hos SYV på Komvux - om du vill läsa på komvux. Om du vill läsa hela din gymnasieutbildning på en folkhögskola, kontaktar du folkhögskolan och bokar tid för vägledning där.
    Alla folkhögskolor går att hitta via www.folkhogskola.nu

    och uppgifter om Komvux hittar du på din kommuns hemsida.

    Om du återkommer med svar angående vilken kommun du är folkbokförd i, kan jag kanske ge dig mer info (genom att jag hittar uppgifter på din kommuns hemsida).

    Önskar dig allt väl!
    Trevlig sommar!
    ANNA