Lily
    Hej!
    Jag har värdelösa betyg från gymnasiet, snitt E i allt och F i fysik1a. Jag vet inte vad jag vill plugga än men funderar på antingen: Ingenjör, Juridik, Lärare, Media eller Psykologi. Jag tycker Sverige är deppigt och vill inte bo här, dvs jag vill plugga utomlands. Men jag undrar även hur man kan gå tillväga för att plugga upp alla betyg till A? Jag har redan gjort HP och det var inget för mig, fick endast 0.45 och då ansträngde jag mig..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lily,
    ett alternativ för dig är att söka Allmänna kurser på Folkhögskolorna. Se info på www.folkhogskola.nu som är folkhögskolornas gemensam hemsida.
    Allmänna kurser varar som regel i 3 år, men om du har bra förkunskaper, kan du bli klar på kortare tid, exempelvis på 1 år.

    Folkhögskolorna sätter Omdöme, inte betyg. Högsta Omdöme man kan få på en folkhögskola är 4.0.
    I Sverige konkurrerar man om plats på högskola/universitet med Omdöme från FHSK i BF-urvalet.
    ****
    Komvux kommer troligtvis inte bereda dig plats på andra kurser än Fysik1a; detta för att komvux oftast inte har resurser att ge möjlighet till "omläsning".
    Resultat av Högskoleprovet behöver inte ge dig några fördelar, om du söker studier Utomlands. Det är upp till den skolan utomlands att svara dig om de tar hänsyn till det svenska högskoleprovet, eller inte.
    ****
    Ännu ett alternativ kan vara att läsa en yrkeshögskoleutbildning. Med "Europass" kan du få jobb i ett annat EU-land. Även länder utanför EU kan, förhoppningsvis, acceptera svenska yrkeshögskoleutbildningr och ett europass >>.

    Yrkeshögskola erbjuder även en hel del utbildningar på Distans; se några exempel:
    Teknikhogskolan/green-logistic-management
    affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    nackademin/valfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm