Erica
    Jag tog studenten från gy11 nu i våras och jag en fråga angående att läsa upp betygen efter studenten. Om jag pluggar upp betyg nu efter studenten, vilken urvalsgrupp kommer jag hamna i? Jag finns ju med i BIEX med mina ursprungsbetyg, men vart mer hamnar jag om jag läser upp betygen? Hamnar jag i BII eller finns det en annan urvalsgrupp för dem som tagit studenten från gy11 och som läser upp sina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erica!
    Du har bra koll! du har svarat på din fråga själv.
    Det stämmer att du prövas i BIex med dina "ursprungsbetyg"
    och du prövas i BII med de betyg som du kompletterar med.

    Du nämner inte högskoleprovet. Att träna på högskoleprovet och göra om det flera ggr kan vara ett snabbare och billigare sätt att komma in på en högskoleutbildning.

    Läs om högskoleprovet på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och tips (några få praktiska tips) har vi samlat här: http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet

    Ang. "läsa upp" betygen, så är den officiella termen "konkurrenskomplettera". Många komvux tillåter inte konkurrenskompletteringar (därför att pengarna räcker inte till - personer med kort tidigare utbildningsbakgrund går före, detta enligt Vuxenutbildningsförordningen). Du får givetvis lämna in ansökan om att få läsa kurser på Komvux och vi får hoppas att du får läsa, men du måste vara beredd på besked PLATSBRIST (vilket betyder att pengarna inte räckte till för att köpa utbildningsplats för dig).
    Då är det prövningar eller högskoleprovet, som återstår.

    Info om prövningar har vi samlat här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA