Jennifer

    Hej, jag går i gymnasiet och skulle gärna plugga juridik på universitet i framtiden. Jag antar att det krävs A i alla ämnen vilket jag tror att jag kan nå men jag känner mig osäker på detta inom matten. Kan jag då plugga upp mattebetyget på komvux för att komma in på den linje jag vill plugga i framtiden ifall jag inte skulle lyckas få ett A i gymnasiet? Finns det isåfall några nackdelar med detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Juristprogrammet kräver för särskild behörighet inget matte alls, det räcker alltså att ha godkänt betyg i matematik 1. Att man läst eller inte läst matematik 2 och högre mattekurser spelar för behörighet till juristprogrammet ingen roll. Men godkänt betyg i matte 2 ger + 0.5 meritpoäng (pga det är en högre kurs än vad juristprogrammet kräver).
    Komvux brukar inte ge plats på kurser om man redan har godkänt betyg. Det är i så fall Prövningar som är en realistisk väg att gå. Till prövningen förbereder man sig genom självstudier. Det finns en bra sida - www.matteboken.se
    Gör så här: försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Försök också läsa kurser som ger meritpoäng, t.ex engelska 7 och moderna språk 3 och 4. Läs gärna info på Gymnasieguiden.se/informeras/merit