Julia
    Kan man plugga upp betyg som redan är satta med ett godkänt betyg?
    Jag går tredje året på samhällsvetenskapliga programmet. Och jag vill så småningom plugga vidare. Men vissa betyg som jag fick under första året på gymnasiet är jag inte nöjd med, jag tänkte tyvärr inte lika mycket på framtiden då..
    Kan jag plugga upp de här betygen trots att de är till exempel betyget D? Och kan jag i så fall göra det efter studenten om jag pratar med mina lärare för just de kurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Det är inte enskilda lärare utan rektor som kan ta beslut om att ge en nuvarande eller till en f d elev möjlighet att läsa om eller göra prövningar i kurser. Du bör, alltså, vända dig till rektor.

    Tyvärr så tror inte jag du får din ansökan beviljad. Detta pga det är dyrt och arbetskrävande för lärare att förbereda tentorna, ge handledning mm. Men jag tycker absolut att du kan fråga och jag blir väldigt glad om du får som du vill och om jag har fel i att det är svårt att få det som du önskar få.

    Det som man brukar göra efter gymnasiet - i fall man vill bli mer konkurrenskraftig vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar - på högskola/universitet eller på yrkeshögskola är
    1. ansöka om att få läsa på Komvux
    2. ansöka om att få göra prövningar på Prövningsenheten (eller komvux om ingen prövningsenhet finns i kommunen)
    3. anmäla sig till högskoleprovet.

    Du får hemskt gärna återkomma om du har fler frågor.
    Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för dig!
    ANNA