Ellinor
    Hej!
    Jag har kommit fram till att jag vill studera på psykologprogrammet men har inte tillräckligt bra betyg, än. Hur vet jag vilka och hur många betyg jag behöver läsa upp? jag har för tillfället 3 G, 16 VG och 11 MVG.
    är det kanske smartare av mig att läsa utomlands och vart är isåfall att föredra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor,
    jag undrar om du har gjort Högskoleprovet? Även om du har gjort det - kan du göra HP en gång till.
    HP ger en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Angående betyg, så är det ingen som vet EXAKT hur höga betyg man kommer att behöva ha vid nästa antagning (eftersom den "siffran" = Meritvärde som krävs, uppstår i efterhand). Du kan höja så mycket du kan, inte mer än så. Den största höjning är från G - till MVG /eller från E till A-betyg/ och jag skulle råda dig därför att läsa eller göra prövningar i första hand i just de tre kurserna i vilka du har betyg G, men alla höjning är - givetvis - positivt.

    Du ställer även en fråga om det kanske är smartare av dig att läsa utomlands och i så fall var. Svar på den frågan är inte så lätt att ge: det finns mycket som du behöver ordna kring studier utomlands och det måste du göra på egen hand, eftersom det inte finns någon "banad väg" utan du måste själv hitta den utbildning dit du vill söka, ta reda på vad som gäller, ordna boende, finansiering (kolla med CSN om du har rätt till Studiemedel för just den utbildningen) men det största problemet kan kanske bli UNDERVISNINGSSPRÅK - utomlands läser du på ett annat språk, frågan är: på vilka språk du kan läsa?
    Sedan när du är klar & vill jobba i Sverige: kommer arbetsgivare att erkänna den utbildning som du har gått utomlands? Som psykolog, kan man - å andra sidan - starta eget och bli sin egen arbetsgivare.
    I fall du vill jobba som psykolog i Sverige, tycker jag, är enklare om du studerar i ett annat land inom EU (med tanke på gemensam standard inom EU).

    Jag skickar även några hänvisningar till sidor där information finns, som är relevant till de frågorna som du ställer till oss nu:
    http://www.framtid.se/profession/psykolog/
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/psykolog-275
    http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/att-ordna-utlandsstudierna-sjalv/
    http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/

    Önskar dig stort lycka till!
    Julia SYV