Oliver
    Om jag väljer efter min gymnasieexamen att plugga upp mina C till A då jag vill studera top universitet inom Sverige eller världen, hur kommer det då funka? blir mina betyg uppdaterade och konkurrerar jag på samma villkor eller blir det hinder att plugga upp betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver, reglerna kan ändras i framtiden, de är inte permanenta, men som det funkar nu så prövas man i BII, kompletteringsgruppen, om man Efter gymnasiet höjde sina betyg (som finns i examensbeviset från gymnasiet). BII-gruppen får färre platser än BI-direktgruppen (per antal sökande) därför är det ofta (inte alltid, men oftast) svårare att komma in i BII-urvalsgruppen när man söker till svenska lärosäten (högskolor-universitet). Hänvisning: antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval.

    Hur det funkar utomlands, kan vara olika i olika länder.

    Vänligen
    ANNA