Joakim
    Hej går andra året inriktning el och har F i Engelska 5 kan jag plugga upp till E eller måste jag gå komvux när jag har gått ut? Hur pluggar jag upp det? Jag kan knappt sova på nätterna ligger bara och tänker på hur jag ska lösa det för jag får inget jobb med F i engelska.

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Joakim! Vad bra att du har uppmärksammat det här med ditt F i engelska, men jag tycker inte att du ska behöva ligga sömnlös på nätterna för det. Jag tycker att du direkt ska ta en kontakt med din studie- och yrkesvägledare om ni har någon på din skola så att du kan få lite stöttning. I annat fall så ta en kontakt med den lärare som du haft i engelska. Du har så länge du går på gymnasiet möjlighet att kunna få hjälp med de ämnen som du saknar betyg i. Hur ett sådant upplägg kan se ut är lite olika beroende på vem man är och hur svårt man har för ämnet och även vilken skola som man går på. Det finns också möjlighet att göra en särskild prövning i en kurs så länge som man går på gymnasiet. Då gör man ett större prov och "tentar" av kursen och om man då klarar det så får man ett betyg.
    Det finns naturligtvis möjlighet för dig att läsa upp kursen på komvux efter studierna men försök att göra det under gymnasietiden. Ta en snabb kontakt med någon på skolan och se till att få hjälp både med dina tankar och med din engelska, ju snabbare desto bättre. Lycka till! Helena