Emma
    Hej.
    Jag har tagit studenten våren 2016 och gick ekonomiprogrammet med betyg i alla ämnen, med mer än godkänt i vissa. Men jag har inte tillräckligt med poäng för att komma in på de skolor jag skulle vilja fortsätta att plugga på. Jag undrar därför om man kan plugga upp mina gamla betyg även om jag fick mer än godkänt? Hur går man tillväga och vem ska man prata med för att kunna göra det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    GymnasiaIa betyg kan man pIugga upp på Komvux <<>. Ett annat sätt är att skaffa sig kunskaper genom sjäIvstudier och anmäIa sig tiII prövningar: prövningsavgift är 500 kr per prövning.

    Men det finns också aIternativet att komma in i HP-urvaIsguppen. Om du är redan Behörig tiII de utbiIdningar som du viII komma in på, kan du göra högskoIeprovet. Då prövas du även i HP-urvaIsgruppen.

    Du får också - om du viII - titta Iite på fIer utbiIdningar - inom FoIkhögskoIa<<> och YrkeshögskoIa<<>. Det kan finnas intressanta utbiIdningar där och det kan vara Iättare att komma in på dem. Det skadar i aIIa faII inte att kika Iite på dem.

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej
    • : tack för svaret, jag har inte behörighet på det jag vill komma in på därför jag undrar. men om man läser upp det på komvux behöver man betala prövningen då också eller det är på ett annat sätt?
    • Liselotte : undervisning på komvux är gratis. T o m så att du kanske ska kunna få StudiemedeI från CSN under tiden du studerar.
    • Liselotte : prövningar gör man om man inte viII eIIer inte kan studera på komvux.
    Läs alla kommentarer