Elev
    Hej! Just nu går jag estet bild och form på gymnasiet. Jag tänkte plugga till förskolelärare på högskolan, men för det måste jag ha godkänt i matte 2, vilket jag antar att jag kan plugga upp på komvux eller Vuxenutbildningen (eller visst är det samma sak?)

    Min första fråga är, jag tog matte 1b och sedan matte2b (som individuellt val), matte 2b failade jag, och det är det jag tänker plugga upp. Men det står att för att söka in till förskolelärare på högskola kan man antingen ha läst matte2a, b, eller c - så går det om jag pluggar matte 2a fast jag tagit matte 1b tidigare? Och när jag läst in min matte, kommer jag kunna söka till högskola som alla andra?

    Andra frågan, vad är skillnad mellan att plugga upp matten på några veckor vs en hel termin? Jag har sökt runt, men det är så många olika sidor och det ser olika ut överallt med ansökningar...

    Sista frågan är, när jag pluggar upp matten, hur blir det med CSN? Och hur gör man med arbetsförmedlingen? Det är så mycket väntande med allt, kommer jag t.ex plugga upp matten nu snart på några veckor så kommer jag ju behöva vänta ett halvår till nästa gång jag kan ansöka till högskola...

    Är väldigt förvirrad med allt... Tacksam för svar!
    • Anna : Var ser du att matte 2 krävs? Var god skicka direkt/snabblänk där du ser att du behöver matte 2.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Minna!
    Behörighet till förskollärarprogrammet brukar beskrivas så här: "Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b". Jag kan inte hitta någon förskollärarutbildning (i Sverige) som skulle kräva matte 2. Givetvis kan det hända att något program kräver det, men jag kan, som sagt, inte hitta den informationer, därför frågar jag dig - Varför tror du att du för behörighet till förskollärarprogrammet skulle behöva godkänt betyg i matematik2?
    *****
    Om du vill läsa matematik 2: 2a, 2b eller 2c, så är det givetvis inte fel att läsa matte. Att kunna mer matte är bra i olika sammanhang, även om du inte behöver göra det för att bli behörig till förskollärarprogrammet. Varje kurs i matematik på gymnasienivå är en 100poängskurs, vilket betyder att om man endast läser en sådan kurs då tar det på heltid - 5 veckor, och på halvtid - 10 veckor eller på 25% av studietakt tar det 20 veckor.
    Vad gäller studiestöd - studiehjälp eller studiemedel, så spelar det stor roll vilket år du är född. Under vilket kalenderår kommer du fylla 20 år?
    Om du vill läsa matte 2a så går det bra att göra det i fall man har godkänt betyg i matte 1a, eller 1b eller 1c. Så, det är helt OK att läsa matte 2a om du sedan innan har godkänt betyg i matte 1b vilket du skriver om i din fråga.
    ***
    Om du vill bli förskollärare, tycker jag du bör göra ansökan till förskollärarprogrammet nu, snarast. Missa inte sista anmälningsdag på www.antagning.se - se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - sista dag för anmälan är under våren 2022 - den 19 april.

    • Elev : Hej! Ursäkta, jag skrev fel. Jag menade grundlärare i förskoleklass, alltså 6årsgrupp + åk 1-3, vilket man behöver matte 2a/b/c för. Och jag är född 03 alltså fyller jag 19 i år och 20 nästa år! Om jag ska plugga upp matten i år och tar 5 veckor, får man bidrag i så fall? Och om det är så, kommer jag automatiskt få CSN när jag pluggar det eller måste jag ansöka om det? Och tack för din hjälp!
    • Mikael : Om du läser på komvux på Heltid och utbildningen varar i minst tre veckor, borde du ha rätt till studiehjälpen (samma summa som när du läste på gymnasiet) under studietiden.
    • Mikael : Du kan försöka läsa matte2 så fort du kan, tex som en sommarkurs (om komvux i din kommun erbjuder sommarkurser) och hoppas på att SEN ANMÄLAN öppnar till F-3/lärare program (det kommer bli så om utbildningar får för få behöriga sökande). Men annars får du vänta tills du ska kunna söka till nästa antagningsomgång.
    • Mikael : Du kan också söka till förskollärare redan nu och om du kommer in, börja läsa förskollärarprogrammet och samtidigt läsa matte2a på komvux. Sedan bestämmer du om du vill söka till F-3/lärare och skulle du komma in, byter du från ett program till ett annat. Annars så kan man ofta inom förskollärarprogrammet läsa tillvalskurser och bli behörig att undervisa i t.ex engelska eller ngt estetiskt ämne till åk6 på grundskolan.
    • Elev : Tack så mycket för svaren Mikael! Nu förstår jag bättre. Men kommer jag behöva ansöka någonstans (i så fall vart?) om studiehjälpen eller blir det automatiskt när jag ansöker till komvux?
    • Julia :

      Jag kan inte på CSN´s webbplats hitta svar på frågan om du behöver söka studiehjälpen/bidraget eller om det räcker att du påbörjar dina studier på heltid på komvux, och så kommer pengarna automatiskt att utbetalas. Jag råder dig därför kontata CSN och fråga om det - kontaktuppgifter finner du på csn.se/kontakt - men se först om du själv hittar svar på CSN´s webbplats, det borde vara en ganska vanlig fråga som CSN borde få ganska ofta, så jag tycker svar på den borde finnas på webbplatsen. OBS! att du söker läsa på komvux betyder inte per automatik att du får studieplats. Du kan därför inte räkna med studiehjälpen från CSN. Tänk också på att det är viktigt för dig att få Godkänt betyg i kursen matematik 2a (eller 2b eller 2c) och inte bara genomföra kursen. Du kan ha en stor fördel i att läsa i låg takt - t.ex på halvtid eller på 25% av studietakt och då har du längre tid på dig att uppnå godkänt betyg. Studiebidraget förstår jag att du vill ha, men då kanske det är bättre om du söker läsa flera kurser och "blandar" så att du t.ex under 10veckor läser matte 2a och ännu en annan 100poängskurs. Heltidsstudier på komvux går ut på 20poäng/vecka. Du läser därför två stycken 100p-kurser på 10 veckor på heltid. Eller fyra st.100p.kurser på 20 veckor, vilket också blir heltid. Samråd med SYV-en på komvux. Att genomföra en snabbkurs och få F i slutet av den kommer medföra nackdelar för dig: du kommer inte bli behörig till den högskoleutbildning du vill gå + du kommer få problem att få läsa om samma kurs på komvux. Komvux kan anse att du "saknar förutsättningar för att klara av kursen" och vägra sedan ge dig studieplats. Vad ska du göra då? Jag tycker därför att du vinner på att ta det i långsammare takt, kanske t o m avstå från att försöka få studiehjälp och läsa endast matte 2a på 20 veckor och ha en annan huvudsysselsättning och en annan inkomst under tiden.
      Om du läser förskollärarprogrammet kommer du ha rätt till Studiemedel, vilket ger betydligt mer pengar jämfört med studiehjälpen. Högskole-Universitetsstuderande har rätt till Studiemedel även om de är yngre än 20år. Du vinner därför ekonomiskt på att komma in på en högskoleutbildning (jämfört med en situation där du inte har någon inkomst under hösten). Jag råder dig att inte missa sista anmälningsdag den 19 april 2022 - du förlorar inget på att göra ansökan. Blir du antagen men inte vill läsa, tackar du Nej till erbjuden plats (det finns inga nackdelar om du gör så).
      Om du läser en heltidsutbildning på högskolenivå och för studiemedel för heltidsstudier, och läser ännu mer - t.ex matte 2a på 25%-studietakt på komvux, kommer du inte ha rätt till mer pengar än endast för heltidsstudier (även om man läser mycket mer än heltid, har man, som max, rätt till studiestöd för endast Heltidsstudier).

    Läs alla kommentarer