Amanda

    Jag ska plugga upp spanskan men kursen börjar inte förens över en månad och vill förbereda mig inför det nu. Hur ska jag plugga inför det nu i förväg? När man pluggar spanska på komvux brukar det vara skrivuppgifter eller test på olika tempus? Hur ska jag förbereda mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    SYV är inte språklärare. Vi vet inte exakt vad som ingår i en språkkurs. Om du ej läste spanska sedan innan, så är det i så fall Spanska 1, nybörjarkurs, och där behöver du inte ha några förkunskaper, utan börjar "från början". Det är därför den heter Nybörjarkurs.
    Om du tidigare läst spanska på grund- och/eller på gymnasieskolan, vet du hur studierna går till. Upplägget beror även på om det är distans-, flex- eller klassrumsundervisning. Hur proven-tentorna förläggs och utformas blir i mångt upp till just den läraren som bedriver undervisning.
    Vad jag som inte är lärare i spanska (och inte språklärare, över huvudet taget) kan tipsa om är att du tittar på filmer och lyssnar på sånger där det talas/sjungs på spanska (utan hjälp av översättning till svenska eller engelska); att du lär dig några nya spanska ord varje dag; och att du försöker kommunicera så mycket som möjigt på spanska - via sociala medier eller på annat sätt. Alla sätt är bra när du kan använda dig av spanska språket, vilket kommer leda till att du blir bättre på spanska och det kommer förhoppningsvis också leda till högre betyg i en spanska-kurs.
    I vilket fall ska man kunna så mycket spanska som möjlgit, i tal och i skrift.