lavin
    Hej gör det att plugga till apotekstekniker i Danmark? Tex Köpenhamn eller nått? Iaf vad finns som behörighet? Jag är född från Danmark och kan skriva och snacka på danska även är jag dansk medborgare

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melisa,

    var vill du sedan jobba? Om du vill jobba i Sverige, finns det många fördelar i att läsa utbildning i Sverige.

    Angående yrken och utbildningar i Danmark kan vi tyvärr endast ge dig några länkar där du själv får söka efter information. Se t.ex https://www.fragasyv.se/fragor/optikerutbildningen-i-koepenhamn

    det är en fråga om att i Köpenhamn läsa till Optiker. Där finns det ett antal länkar till sidor som handlar om utbildningar i Danmark och eftersom du kan danska, kan det inte bli några problem för dig att läsa på de sidorna, som det länkas till.

    Du kan sedan återkomma och berätta för oss vad du fick veta - om det finns samma eller liknande yrke i Danmark, som motsvarar Apotekstekniker /i Sverige/ och hur man utbildar sig till det yrket.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Alle uddannelsessøgende skal bruge www.ug.dk . Hvis man som uddannelsessøgende ikke er i stand til at læse danske hjemmesider, vil man helle ikke kunne blive optaget på en dansk uddannelse, så bed alle om at bruge www.ug.dk eller www.studyindenmark.dk hvis ikke de kan læse dansk.

    I Danmark kaldes en apotekstekniker en FARKONOM – man kan læse mere her:
    https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwji1JiZ27XWAhVKaFAKHUNmCN8QFghEMAM&url=https%3A%2F%2Fwww.ug.dk%2Fuddannelser%2Fandreerhvervsrettedeuddannelser%2Fandreuddsocialogsundhed%2Ffarmakonom&usg=AFQjCNGZaRzKyMbSWYNEaqOK6lTdKaHUpQ

    • : hejsa, om jeg läser i danmark som farkonom kan jag så godt arbejde i sverige?
    • Liselotte : Utbildningar till Apotekstekniker och till "Farmakonom" i Danmark är inte identiska. De som anställer apotekstekniker kan själva bestämma om de vill anställa någon med utländsk utbildning /därför att apotekstekniker är inte legitimationsyrke och ingen legitimation krävs - då kan arbetsgivaren bestämma själv/. Om hur de olika arbetsgivare tänker - är svårt att veta. Jag kan tänka mig att de kan i första hand vilja anställa svensktutbildade apotekstekniker, men i fall det ej finns någon - kan de anställa någon med dansk utbildning. Utbildningar från andra nordiska länder brukar vara gångbara i Sverige.