Dalya
    Jag funderar på att ansöka till skolor i Kanada för att studera på psykologprogram där då det är höga poäng här i Sverige, men om jag gör så, hur blir det om jag kommer tillbaka och vill jobba här? Jag vet att man kan göra en komplettering, men är det svårt och tar det lång tid? Jag har betyg från gymnasiet i Sverige och ett svenskt medborgarskap, så det kommer nog ''bara'' vara komplettering, men jag vill bara veta om det är svårt att få möjlighet att göra en sådan och om det finns någon antagningsprocess, samt om det tar längre än 3 år osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dalya,

    det är Socialstyrelsen som bestämmer i frågan om legitimation för Psykologer. Man skickar sin utländska examen till socialstyrelsen och inväntar svar om vad som gäller om man vill få ut svensk psykologlegitimation. Mer information om detta hittar du på Socialstyrelsens hemsida.

    Från 1 oktober 2016 förändrades möjlighet för psykologer, utbildade i utlandet, att få arbeta som psykolog i Sverige, då infördes möjligt att göra ett kunskapsprov.

    Från 1 maj i år (2021) finns det en ny väg till svensk legitimation, läs gärna på socialstyrelsen.se/legitimation/utanfor-euees/psykolog-utbildad-utanfor-eu-ees

    Socialstyrelsen svarade, när vi ställde liknande frågor (alltså om hur det blir sedan, efter den utländska utbildningen, om man utbildat sig till ett av de legitimationsyrken inom hälso- och sjukvården) att de ej kan ge några förhandsbesked utan man måste först skaffa sig examen i utlandet, skicka in sina betyg till Soc.styrelsen och svar kan vara olika, beroende på det exakta innehållet i den utländska examen, alltså exakt vilka kuser som ingår (i jämförelse med de kurserna som ingår i psykologprogrammet på de svenska lärosätena) och även på hur reglerna kommer se ut just då (vilka vägar som kommer att finnas då: om det blir kompletterande kurser och/eller praktik, kunskapsprov eller någonting annat).