Hanna
    Hej jag går första året på gymnasium samhälls programmet jag undrar om jag kan flytta till England och plugga där eftersom jag ska flytta med min syster dit(hon är 19)hur blir det med skola Bankkort studiebidrag och såna grejer?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Jag ser att du är 16 år. Du blir myndig när du fyller 18 år. Vad säger dina föräldrar (vårdnadshavare) om dina planer ang. flytta till England?
    Det är i princip omöjligt att få det helt gratis - när man flyttar för att studera utomlands.
    Studiebidraget är - som du vet - 1050 kr./månad och räcker till "fickpengar" men ej till att betala hyra och mat och andra nödvändiga omkostnader.
    Dessutom kostar själva undervisningen också - oftast i alla fall (termins eller årsavgift betalas av föräldrarna) men på godkända svenska skolor utomlands utgår stadsbidrag till skolan för dig, om du är svensk medborgare - då slipper du eller dina föräldrar betala för själva undervisningen.
    I England är det denna gymnasieskola som är en godkänd svensk skola utomlands: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london

    Jag tycker du bör gå tillväga så här:
    1. först och främst - prata med dina föräldrar och få deras godkännande, så att de ställer sig bakom ditt beslut att läsa gymnasiet i England
    2. ta kontakt med svenska skolan i London (se länk ovan)
    3. ta kontakt med CSN och få reda på om du kan få ngt. mer än Studiebidrag á 1050 kr./månad: från 1 juli i år ändrades reglerna för bidrag för studier utomlands. Här kan du läsa mer - http://www.csn.se/utomlands/studiehjalp-eu-ees-schweiz och jag hoppas du skulle kunna få Extra tillägg och/eller andra bidrag. Läs på sidan där och i fall du blir osäker, kontakta CSN.

    Det blir dock aldrig helt gratis att studera utomlands och du kommer att behöva ekonomisk hjälp från dina föräldrar eller din syster eller annan släkt. Även om själva undervisningen blir gratis och du kanske kan bo hos din syster gratis (utan att betala hyra), men du behöver pengar till vissa utgifter i samband med resor, köpa saker som du behöver inkl. mat, betala vissa försäkringar och så kan även oförutsedda utgifter tillkomma.

    Skickar nu några länkar där info finns som är bra att känna till i fall du vill läsa utomlands:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa
    http://www.framtid.se/studera-utomlands/
    http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte.aspx

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare