Hanna
    Hej jag har prata med mina föräldrar ang flyttning till England och plugga där i gymnasiet jag är även svensk medborgare och när jag är där så ska jag bo med min syster. Jag undrar hur det blir med pengar och skolan och sånt kan man gå i en engelska skola istället för svensk skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Det är enbart om du skulle gå i en godkänd av Skolverket svensk skola utomlands, som stadsbidraget (som täcker kostnaden för undervisning), betalas ut.
    Om du vill gå till någon annan skola, får du själv ta reda på vad det kostar. Du kan fråga din kommun (utbildningsförvaltningen) om de skulle kunna hjälpa till med terminsavgifter men jag skulle inte hoppas mycket på den lösningen. Gymnasiet är frivilligt och kommunen är ej skyldig hjälpa till med att betala för undervisning i en skola som finns utomlands.
    Du kan också kontakta Studie- och yrkesvägledare på IB skolorna (internationellt gymnasieprogram Bacalaureate diploma) som har erfarenhet av elever som flyttar från ett land till ett annat - ofta pga föräldrarnas jobb och som kanske kan ha något idé eller förslag på en möjlig lösning.
    Som regel, så hittar elevernas familjerna egna (privata) lösningar: det är oftast föräldrarna som betalar vad det kostar att läsa utomlands på gymnasiet.
    Vi känner tyvärr inte till några andra möjligheter.
    Om du hittar någon lösning, är vi mycket tacksamma i fall du hör av dig och berättar det för oss. Då har vi möjlighet att lära oss ngt. nytt och som kan ge oss möjlighet att hjälpa andra elever som är i din situation.
    Vänligaste hälsningar
    ANNA