Cassandra
    Jag har meritpoängen 20.80 från gymnasiet där jag gick den naturvetenskapliga linjen. Lyckas inte komma in på läkarlinjen i Sverige med de poängen så har börjat kolla om jag behöver plugga utomlands. I framtiden ser jag mig själv bo i ett engelsktalande land så det hade inte varit helt fel att plugga på engelska med en gång.

    Skulle ni rekommendera mig att plugga utomlands och därmed betala undervisningskostnader + boende etc. eller är det bättre att försöka göra om HP ända tills jag kommer in i Sverige och därmed bo gratis och bara fokusera på studierna? men då inte få plugga på engelska som jag så gärna vill?
    finns det något program som erbjuder medicin på engelska i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!
    Så vitt jag vet finns det inte undervisning på läkarprogrammet i Sverige på andra språk än svenska.
    Det är ofta "bättre" att läsa högre utbildning i samma land där man senare vill jobba; och speciellt gäller det vissa yrken som t.ex Läkare. Det kan i många länder finnas regler om specifik strikt bestämd utbildning och även kraven på praktik - för att få legitimation eller andra dokument som krävs för att få lov att jobba som läkare i just det landet. Språket är "en sak" men legitimation är ännu "ett hinder": t.ex läkare utbildade utanför Sverige får ofta besked om att de måste komplettera med kurser och praktik men det är inte alltid möjligt att läsa alla de kurser som fristående eller hitta rätt praktikplats. Så här kan det bli ett stort problem med utbildning från ett annat land få jobb som läkare. De flesta lyckas lösa det men det kan ta rätt många år... eller det har t o m hänt att läkare från utlandet fick "omskola" sig till annan vårdpersonal, t.ex börja jobba som undersköterska och sedan kompletterade för att få legitimation som sjuksköterska. Det kan alltså inte garanteras att med utländsk läkarutbildning få jobb som läkare i Sverige. Och på samma sätt kan det gälla även andra länder, där du med svensk utbildning kommer behöva komplettera... . Därför finns det en stor fördel i att läsa läkarutbildning i samma land där man senare vill söka jobb som läkare.