Hej Anna!

    För att få Meritpoäng behöver du godkänt betyg i Moderna språk 4.

    Betyget kan du skaffa genom att läsa på gymnasieskola, på Komvux eller genom en Prövning.

    Om du skaffar dig kunskaper på vilket sätt du själv vill (självstudier, studier utomlands eller på ngt. annat sätt) - kan du göra Prövning och få betyg.

    OBS! max antal Meritpoäng totalt är 2.5 och man kan ej få fler.

    Om du har godkänt betyg i Moderna språk 3 - får du 0.5 i merit för det. Om du har eller får godkänt betyg i Engelska 7 - får du 1.0 i merit för det. Om du får godkända betyg i Matematik 2 och 3 och sedan söker till en högskoleutbilnding där matte inte krävs för Särskild behörighet, får du 0.5 för vardera godkänt betyg i Matte 2 och 3, dvs 1.0 i merit för de två kurser, sammanlagt.

    Och på så sätt uppnår du max i merit utan godkänt betyg i Moderna språk 4. Som sagt, kan man inte få mer än max i merit. :)

    Läs en sammanställning om meritpoäng på GymnasieGuiden.se - här >> kommer du direkt in på rätt plats på den hemsidan.

    Ang. läsa utomlands - så måste du själv hitta var du vill läsa. Jag kan tipsa om att det finns svenska gymnasieskolor i Spanien och om du läser hos dem, så kanske du kan få betyg i Moderna språk (spanska) 4 och behöver kanske i så fall inte göra Prövning i Sverige sedan. Hör med de skolorna direkt, här kan du se skolornas presentationer där även kontakt info finns: Svenska gymnasieskola i Madrid och Svenska gymnasieskola i Fuengirola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    P.S: om vad som gäller för Prövningar, var god läs här >>