Ellie

    Hej! Jag går i 3an på gymnasiet men kommer inte få min examen p.g.a. att psykisk ohälsa har ställt till det. Vill dock gärna läsa vidare i framtiden och undrar hur mycket det påverkar chansen att bli accepterad till en skola utanför Sverige om ens examen är från komvux? Räknar alla skolor utomlands komvuxexamer som annorlunda från gymnasieexamer? Just nu vill jag helst plugga i England, Skottland, Irland, Frankrike eller Portugal. Jag går samhällslinjen och vill läsa på universitetet inom samhäll. Jag har betyg i en del kurser. Tack så mycket för hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellie,
    det är tyvärr jättesvårt (typ omöjligt) att ge ett konkret svar på din fråga. Det jag vill börja med är att uppmuntra dig göra så gott du kan och att råda dig prata med rektorn på din gymnasieskola om möjlighet att förlänga dina gymnasiestudier. Det är ett undantag men ibland går det att få det beviljat, alltså att få fortsätta läsa på gymnasiet efter 3 år. Om du får förlängd studiegång, då kan du förhoppningsvis uppfylla kraven för examensbevis (senare, alltså) t.ex till nästkommande sommar och då går du ut gymnasiet ett år senare men med fullständiga betyg, alltså med examensbeviset.

    Om du inte vill eller kan få förlängning av dina gymnasiestudier, sök till komvux eller till en folkhögskola. På en folkhögskola (allmänna kurser på gymnasienivå) kan du på ett år uppfylla kraven och få ut Omdöme om grundläggande behörighet + omdöme om särskild behörighet i ett antal ämnen/kurser. Och med omdöme från en folkhögskola prövas man till svenska högskoleutbildningar i BF-urvalsgruppen. Här menar jag att påminna om att studier på komvux är inte den enda vägen till högskolebehörighet. Det finns även vägen genom folkhögskolestudier. Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola
    ***

    Och nu vill jag förklara varför det är omöjligt att ge svar på hur högre utbildningar utomlands ser på betyg som har kompletterats efter gymnasiet. För det första, så finns det många olika skolor även i ett och samma land och de kan ha olika inställning till kompletteringar. För det andra, så kan förändringar i reglerna och tolkning av reglerna ske över tid. Du kommer ju inte söka högre studier nu, direkt - utan senare. Och hur reglerna ser ut då kanske inte är detsamma som nu.

    Jag tycker inte du ska oroa dig om hur utländska skolorna kommer att ta emot dig som sökande till deras utbildningar, i alla fall behöver du inte göra det nu. Just nu tycker jag du kan prata med rektor på din skola och fråga om möjlighet att få studietid förlängd. Det är inte så stor chans att få ett positivt svar på den frågan: det är en stor förmån att få läsa på gymnasiet längre tid än 3 år, det är svårt att få det beviljat. Så, om du får den möjligheten, råder jag dig tacka Ja direkt: du kan alltid hoppa av gymnasiet, men om du är avskriven från gymnasiet, ska du inte kunna komma tillbaka till gymnasiet sen, utan blir hänvisad till komvux eller folkhögskolorna.
    Varför är det förmånligt att läsa på gymnasiet (jämfört med t.ex komvux)? Jo, på gymnasiet har du garanterade studieplatser på alla kurser som du behöver för att uppnå examensbevis (på komvux söker du till varje kurs och varje gång riskerar att inte komma in; det finns ingen garanti att få läsa på komvux på heltid). Vidare är det också skillnad i kostnader. På gymnasiet får du kurslitteratur och annan material gratis; på komvux betalar man själv. På gymnasiet får du gratis lunch; det får man inte på komvux eller på en folkhögskola. På folkhögskolorna kan det t o m ibland vara så att man måste betala för maten på skolan, även om man inte äter den maten (det är inte ovanligt med obligatoriska avgifter för kurslitteratur och mat på folkhögskolorna, och detta även om man kan bevisa att man ej använder sig av det...). Och så busskorts-frågan: på komvux eller folkhögskola får du bekosta resor till och från skolan själv, av egen ficka. Men du får ju inte ut mer pengar från CSN när du läser på komvux eller på en folkhögskola, än när du läser på gymnasiet.

    Mer om studier utomlands...
    Läs gärna det språket som talas i det landet där du senare vill studera. T.ex om du vill studera i Portugal läs portugisiska. För det första så är urval av studier mycket större om man kan läsa på "landets språk" och inte endast på engelska. För det andra: även om man läser på engelska är det mycket fördelaktigt att kunna göra sig förstådd på "landets språk". Det kan ta lång tid att uppnå hög nivå i ett nytt språk, om man börjar från "noll" så bra att börja så fort som möjligt i så fall.

    • :

      Tack för svaret. Jag tror inte det skulle vara hälsosamt för mig att fortsätta med gymnasiet just nu, jag planerar ändå inte på att läsa vidare inom väldigt nära framtid, men jag ska läsa in mig mer i folkhögskole alternativet! Tack, jag visste inte att det fanns annat än komvux att välja på. Förstår att det är svårt att svara på hur olika skolor reagerar på kompletterade examen, jag får väl ta det som det kommer när jag vill plugga vidare. Yes, tänker att jag börjar med språk när jag har valt land. Det blir kul. Tack så mycket!