Vilma
    Hej! Jag går första året på gymnasiet på samhällsprogrammet inriktning beteende. Jag vill gärna plugga ett år på High school i USA men jag undrar vad som händer med min gymnasieutbildning då. Om jag till exempel vill åka efter ettan och är borta i ett år ska jag börja i tvåan med en ny klass när jag kommer tillbaka då? Eller kommer jag börja med min hamla klass i trean? Tacksam för svar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, när du åker på ett High School år i USA så går du alltid om det året när du kommer hem. Åker du i tvåan så går du alltså om tvåan när du kommer hem - inte med din gamla klass som då går i trean. Anledningen är att du inte läser enligt svensk läroplan i USA och därför blir inte det året du är där giltigt här i Sverige. /Lena, Syv