elev
    Hej! Jag vill gärna plugga vidare till djurskyddsinspektör. Jag tog studenten nu i våras och hade inte tänkt att plugga vidare på ett tag men fick verkligen ett intresse för detta och jag vet inte hur jag ska gå till väga nu.
    Innan jag tog studenten gick jag på naturbrukspogram, inriktning djursjukvård.
    • Anna : Har du godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6?
    • elev : Nej hade inte dom ämnena sista året så har inte kunnat läsa det.
    • Anna : För att bli behörig till högskola-universitet i Sverige behöver du bland annat godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Om du endast har godkänt betyg i matematik 1, sök läsa matematik 2, 3 och 4 på komvux. Boka tid med syv på komvux för studieplanering.
    • elev : Okej, så om jag läser alla matematik nivåerna behöver jag inte inte betyg i svenska 2,3 och engelska 6 då räcker bara matten för att komma in på högskolan?
    • Anna :

      För att bli behörig till högskola-universitet i Sverige behöver man alltid bland annat, ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. De kurserna är en del som ingår i Grundläggande behörighet till högskolestudier.
      Studier i matematik kan inte ersätta studier i svenska eller engelska (i alla fall vad gäller grundläggande behörighet).

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    läs gärna information på framtid.se/yrke/djurskyddsinspektor där det också finns avsnitt UTBILDNING.
    I VILKET FALL - behöver du läsa på högskolenivå och för grundläggande behörighet behöver du examensbevis + godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6.
    För särskild behörighet till de högskoleprogrammen som på sikt kan leda till att kunna få jobb som djurskyddsinspektör brukar följande kurser krävas: Matematik 4, Biologi 2 och även kurser i kemi och fysik, från gymnasiet. Det är inte alls omöjligt att du kommer behöva skaffa dig godkända betyg även i Fysik 2 och Kemi 2.
    En av utbildningsvägarna är att läsa kandidatprogrammet (3 år) och söka sedan till masterprogrammet i miljö- och hälsoskydd. Och läsa alltså ännu 2 år på masterprogrammet. Kandidatprogrammen som ger behörighet till master i miljö- och hälsoskydd ligger inom följande områden: kemi, biologi, geovetenskaper, miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, fysik.

    Även med veterinärutbildning kan man söka jobb som djurskyddsinspektör. Alltså, kan man söka läsa till veterinär och den utbildning ges i Sverige på SLU, Sverige lantbruksuniversitetet; särskild behörighet till veterinärprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.