Tim
    Hej! Jag är en kille på 18 år som hoppade av sista halvåret på gymnasiet med anledningen att jag inte skulle kunna ta studenten. Jag vill fortfarande plugga vidare på en högskola eller något liknande. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Tim,
    tråkigt att höra att du hoppade av gymnasiet. Bra att du vill studera.
    Om du är 18 år så är det gymnasieskola och folkhögskola som finns att välja på och så självstudier så klart.
    Möjlighet kan finnas för dig att komma in på en Yrkeshögskoleutbildning också, även utan fullständig gymnasiekompetens. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    och det är generösa antagningsregler (om alla behöriga sökande kom in och ändå finns någon enstaka ledig plats kvar, kan de utbildningsansvariga göra bedömning att du har förutsättningar av att klara utbildning och besluta att ta in dig).
    För komvux är du för ung, där måste du vara 20 år eller ha avslutat gymnasial utbildning /då gör komvux undantag och tar in även dem, som är under 20 år/.
    På en folkhögskola www.folkhogskola.nu kan man läsa in gymnasiekompetens. Det är dock inte möjligt att kombinera kurser från gymnasiet och från folkhögskola - dvs du måste läsa in hela din gymnasiekompetens på en folkhögskola men om du har en del förkunskaper kanske du kan klara en allmän linje på en folkhögskola på kortare tid än 3 år, som det annars tar.

    Genom självstudier och efterföljande prövningar kan du också få ihop till fullständig gymnasial utbildning.

    Önskar dig allt väl! Återkom om du har fler frågor.
    mvh
    Julia SYV
    • : Jag tycker att det där med självstudier låter intressant, hur går jag tillväga med det?
    • Liselotte : Jag kommer att skriva svar till dig nu.