Linnea

    Hej, Jag går nu i åk2 på gymnasiet men har nu redan bestämt mig för att plugga vidare efter jag tagit studenten. Jag vill nämligen plugga vidare till lärare, men har lite funderingar vilka grundämnen jag måste eller bör ha för att söka in sen. Jag funderar på att välja samhällskunskap samt ett eller två till ämnen på gymnasienivå så att jag kan ha mer möjligt att jobba senare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare!
    Om du blir gymnasielärare blir du samtidigt behörig att i samma ämnen undervisa även på grundskolans år7-9, alltså på högstadiet.
    Gymnasielärare brukar vara behöriga i 2 ämnen.
    Behörighet inför lärarutbildningar: om du vill bli lärare i Samhällskunskap, behöver du för behörighet till lärarutbildningen godkänt betyg i gymnasiekursen Samhällskunskap 2.
    Om du vill bli lärare i Matematik - godkänt betyg i gymnasiekursen Matematik 4.
    Behörighet till lärarprogrammen beror på Vilka dina undervisningsämnen blir.
    Att bli som gymnasielärare behörig i 3 ämnen är ovanligt; tror det beror på att man får då läsa under väldigt lång tid. Ämneslärarprogrammen för att bli gymnasielärare i 2 ämnen tar 5 eller 5,5 år på heltid att läsa. Skulle man velat bli behörig i ännu ett ämne, blir studietid på 6,5 år (heltid) och studiemedelsveckorna räcker inte (det är max i 6 år som man kan få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå).
    Det är bekvämare att läsa på Ämneslärarprogrammet - du söker och kommer in och så har du garanterad studieplats på alla kurser i ditt program och kan i lugn och ro läsa i fem är (eller 5,5 år). Får du lärarlegitimation och läser sen fler kurser på högskolenivå (kanske samtidigt som du jobbar) - finns möjlighet att ansöka om Utökningen av legitimationen; på så sätt är det inte omöjigt att bli behörig att undervisa i ännu fler ämnen.
    Kika gärna på vilka Ämneslärarprogram som erbjuds på Lärarhögskolorna på de lärosätena där du vill läsa. Du kan också ta kontakt med studievägledare på de lärarhögskolorna där du vill läsa sen.

    Kika gärna på yrkesbeskrivningar - olika sorters lärare, t.ex

    LÄRARE i "vissa ämnen"
    Danslärare
    Astronomilärare
    Idrottslärare
    Vänligen
    Julia SYV