Hej Tindra!
    Utbildning till Frisör ligger i Sverige på gymnasial nivå, man behöver därför inte skaffa sig behörighet till högskola/universitet.

    För att i Sverige arbeta som "behörig frisör" krävs grundutbildning och en så kallad färdigutbildning som avslutas med gesällprov. Färdigutbildningen innebär praktisk yrkesutövning i mellan 1,5 till 2 år.

    Det finns tre utbildningsvägar till yrket - gymnasieskolan, privata utbildningsanordnare samt lärlingsutbildning.
    Inom gymnasieskolan ges frisörutbildning inom Hantverksprogrammet, inriktning frisör.
    • Det ett antal privata skolor med frisörutbildningar.
    • Det tredje utbildningsalternativet är den företagsförlagda utbildningen som kallas traineeutbildning, lärlingsutbildning. Utbildningen sker på salong under cirka 3 år.