MI

    Hej Jag är snart klar med min utbildning folkhälsovetare/ folkhälsovetenskap och funderat på att plugga vidare till masters. Och då har jag börjat fundera på hur svårt är det egentligen att komma in exempelvis att komma in till KTH? Sedan funderar jag också man kan ju välja olika inriktningar där man kan fördjupa sig, och mitt intresse är att främja psykisk hälsa bland olika åldersgrupper samt kunna jobba i olika länder. En annan fråga är kan man läsa folkhälsovetare masterprogrammet på svenska eller är det svenska som gäller? (Jag har letat efter men kunde ej hitta nåt)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Lärosätenas webbplats (gemensam) är www.studera.nu
    Utbildningsutbud förändras och brukar fastställas till första dagen i anmälningsperioden, så alla utbildningar som kan vara av intresse för dig kanske inte syns nu, men "dyker upp" till anmälningsperiodens första dagen.
    Tips! Prata med studievägledare på din grundutbildning. Hen fick med stor sannolikhet liknande frågor förut och borde kunna ge dig bra svar.
    ang.hur svårt det är att komma på utbildningar på avancerad nivå, t.ex på masterprogrammen så används ofta urvalsmetod "totalt antal högskolepoäng" (alltså, förutom att man är behörig, ska man ha läst flera högskolepoäng - ofta spelar det ingen roll inom vilket område de poängen är). Hur tuff konkurrens det blir, beror på hur många platser på utbildningen som öppnas och hur populär utbildningen är, alltså hur många behöriga sökande som har anmält sig.