Simone
    Hej!
    Jag vill plugga vidare så jag kan arbeta som kurator. Är det socionomutbildningen jag ska gå då?
    Jag undrar då vilka ämnen jag måste plugga upp, jag läste IB progammet på gymnasiet. Osäker vart jag ska vända mig
    • Anna : Vilket år slutade du på IB-programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simone,

    ja, du har rätt - det är Socionomprogrammet>>> som kan också kallas för "Socionomutbildning", ex. på Mittuniversitetet... som ger grund för att senare kunna få jobb som Kurator>>.

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du bokar tid på komvux med en syv; att du tar med dig alla dina tidigare betyg och att ni tillsammans tittar på dina betyg och försöker få fram

    1. om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier

    och

    2. om du har Särskild behörighet till socionomprogrammet.

    Socionom - Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Ovan ser du vilka kurser som krävs för särskild behörighet till Socionomprogrammet. Beroende på vilka betyg du fick på IB-programmet, kanske du redan är behörig.

    Om det visar sig att du idag inte är helt och fullt behörig, kan SYV på komvux hjälpa dig att anmäla dig till de kurser du behöver läsa för att bli behörig.

    Det är på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bokar tid med en Studie- och yrkesvägledare.

    Det är viss skillnad - om du tog examen från IB år 2013 eller år 2014 - se gärna info på Antagning.se>>

    Du kan också vända dig till en Studievägledare på den högskola/universitet där du i första hand vill läsa till Socionom. Försök boka tid, ta med dig alla dina tidigare betyg - för att få svar om du redan nu är behörig. Och om du inte är behörig, vilka kurser du i så fall behöver skaffa betyg i.

    Betyg kan du skaffa dig genom studier på komvux eller genom självstudier + prövningar>>.