Sara
    Hej!
    Jag går samhällprogrammet och måste därför läsa 2år med moderna språk. Min skola kan inte erbjuda mig ett språkbyte och jag trivs verkligen inte med mitt språk eller lärare, det har gått så långt att jag mår så pass dåligt av att gå dit så jag väljer ofta att inte göra det.
    Mitt val är i princip att ta bort språk och gå ut utan gymnasieexamen.

    Så nu undrar jag, om jag väljer att ta bort språket, vad har jag då för möjligheter att läsa vidare på högskola sen?
    Måste jag läsa upp moderna språk på komvux i efterhand och kan jag då ta vilket språk som helst?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!

    Moderna språk, 200 poäng, dvs två kurser ingår som obligatoriska i Samhällsvetenskapsprogrammet och det går därför inte ta bort dem. Om du inte går på lektionerna, då är det skolk och du blir av med Studiebidraget från CSN, tyvärr.

    Det är väldigt olyckligt att din skola inte kan erbjuda byta språk. Lösningar som finns att tänka på är att byta skola eller byta program. Nu vet jag inte på vilken skola du går nu, så kanske mina tips på skolor att byta till - inte passar så bra. Se själv om du t.ex. vill titta på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-norrkoping som erbjuder både SA och EK och på Ekonomiprogrammet ingår Moderna språk med enbart 100 p., dvs en kurs, det kan du se i http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Att bara inte gå till lektionerna är ingen bra lösning. Du kommer, som sagt, bli (på grund av "skolk") av med Studiebidraget från CSN och du kommer få Studiebevis i stället för Examensbevis. I och för sig så kan du på Komvux komplettera med kurser och få Examensbevis från Komvux. Det är inte säkert du behöver läsa Moderna språk på Komvux alls. Det finns inga krav på att ha godkända betyg i Moderna språk när man tar ut Examensbevis från Komvux.

    Även på gymnasiet finns det högskoleförberedande program där Moderna språk inte läses som obligatoriska: Estetiska & Teknik.

    Varför jag föreslog att du tittar på möjlighet att byta till Ekonomiprogrammet - för att innehåll i Samhällsvetenskaps- och i Ekonomiprogrammet är mest lika varandra. Länk till programplanen på Ekonomiprogrammet har du fått, se ovan. Och här får du länk till programplanen på SA: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Fundera över möjlighet att byta skola eller program. Återkom gärna om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Plugga vidare efter gymnasiet utan gymnasieexamen kan man (eventuellt) på en yrkeshögskola. Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Formellt sett är man inte behörig till yrkeshögskola utan gymnasieexamen, men YH kan ta in upp till 20% obehöriga om bedömning görs att man har förutsättningar att klara av utbildningen. Det finns inte någon garanti, men jag tycker att man förlorar inget på att söka till alla de YH som man är intresserad av - det finns ju ändå en chans att komma in även som obehörig.

    Med vänlig hälsning
    Mikael