Amanda
    Hej
    Jag funderar på att söka yhutbildning eller en vuxenutbildning till hösten. Dock är jag intresserad av flera branscher och undrar om det påverkar chanserna att komma in om man redan gått en yh utbildning/vuxenutbildning tidigare. Om vi säger att jag går en utbildning nu och kommer på om 10 år att jag vill gå en till utbildning. Jag hoppas på att kunna prova flera olika yrken men om chanserna att komma in blir sämre gäller det ju att verkligen vara säker på vad man vill. Jag har sedan tidigare gymnasieexamen, pluggat två kurser på komvux samt en kandidatexamen på universitet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    om du med "vuxenutbildning" menar Komvux, då är dina chanser redan nu minimala att komma in för att du har högskoleutbildning och komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund.

    Vad gäller yrkeshögskola, så finns de däremot inga regler om att endast få gå en utbildning. Utan man kan gå flera, t o m många. Det är mig veterligen ingen som kan/får sortera bort ngn från urval till YH pga man redan har gått ngn annan utbildning. Så det är bara att söka så många olika yrkeshögskoleutbildningar som du kan tänka dig vilja gå!

    Framtiden
    Du undrar hur det blir om 10 år, och det kan jag tyvärr inte svara om; reglerna kan ändras. Men vi känner inte till att det skulle vara "på gång" ngt. om begränsning i hur många yrkeshögskoleutbildningar som man kan gå, utan det är än så länge fritt fram att läsa flera och så förblir det förhoppningsvis även i framtiden.

    • : Tack för svar. Är det samma sak även för folkhögskola? Dvs svårare för mig att komma in där pga min universitetsutbildning?
    • Milla : Folkhögskolorna i Sverige är statliga, ej kommunala, och varje folkhögskola gör egen antagning. Du söker direkt till den folkhögskola där du vill läsa. Ang.prioriteringsordning, så spelar det stor roll vad det för typ av utbildning: på folkhögskolorna finns allt från helgkurser som varar i 2-3 dagar till 3-åriga utbildningar som leder till grundläggande behörighet. Du får gärna läsa info om den folkhögskolans hemsida där du vill läsa. Folkhögskolornas gemensam sida heter www.folkhogskola.nu