Jwan
    Hejsan! jag har fått ett intresse för dator och data generellt och min fråga är skulle jag kunna läsa igenom datorer på en yrkeshögskola för att sedan lägga på mer tid mot en kandidatexamen? (spelar ingen roll om det är här i Sverige eller utomlands)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jwan,
    som regel kan man inte bygga på sin yrkeshögskoleutbildning med högskolekurser och ta ut kandidatexamen. Men det kan finnas undantag. I Sverige känner vi inte till någon sådan möjlighet. Dock är det inte förbjudet att en enskild högskola eller enskilt universitet skulle välja att "erkänna" yrkeshögskoleutbildning som en del i något högskoleprogram eller som en del i en kandidatexamen. Det är blir upp till varje lärosäte att bestämma när det blir dags (du måste först få yrkeshögskoleexamen och sedan komma in på en högskoleutbildning och ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning, då får du svar på den frågan - att få förhandsbesked brukar inte vara möjligt, men du får gärna testa kontakta de lärosätena som du senare vill läsa på).
    Utomlands, vet jag, att det tidigare funnits några exempel på sådana upplägg där utländska lärosäten erkände yrkeshögskoleutbildning som en del i kandidat/bachelor på sitt lärosäte. Jag tycker att de som jobbar på de aktuella svenska yrkeshögskoleutbildningar bör kunna svara om just deras utbildning ingår i något sådant samarbete. Kontakta de utbildningsansvariga på de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av.
    Det finns över 300 yrkeshögskoleutbildningar inom område DATA/IT, se yhguiden.se/resultat?Education.text=DATA/IT