Lauro
    om jag pluggar teknik i gymnasiet kan jag plugga till polishögskola därefter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lauro,
    om du uppfyller behörighetskraven till Polisutbildningen, spelar det inte någon roll exakt vilket gymnasieprogram du läste.
    Behörighet till Polis inkluderar vissa betyg men även andra krav ställs: B-körkort, fysiska och medicinska krav samt att man måste vara simkunnig.
    Du kan se alla antagningskraven till Polisutbildning och mycket mer bra info- på https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Vad det gäller just betyg, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf och du ser att Historia 1a1, 50 poäng läses som obligatorisk kurs på Teknikprogrammet, men det är en större kurs Historia 1b, 100 poäng, som krävs för att bli behörig till Polis - därför är det nödvändigt att välja Historia 1a2 inom Programfördjupningen för att komplettera upp till den nivån som krävs för att bli behörig till Polis.

    Jag råder dig fråga på den gymnasieskolan dit du söker - i fall det blir möjligt att välja till Historia 1a2.
    På alla andra högskoleförberedande program läses den större kursen Historia 1b, 100 poäng, som en obligatorisk kurs och där behöver man inte tänka på att komplettera upp.

    Kika också in på http://www.framtid.se/profession/polis/ där info- finns för den som är intresserad av att veta mer om Polisyrket.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare