Linnea
    Hej! Jag går i slutet av åttan och har haft det lite jobbigt, legat mycket på sjukhus och även råkat ut för otäcka saker. Jag har alltid varit duktig i skolan men efter allt som hände med mig orkade jag inte ta tag i skolan. Jag har godkänt i få ämnen och resten sträck. Jag är på bättringsvägen och tänker göra allt för att få bra betyg i alla ämnen i nian.
    Men min fråga är om jag är godkänd i alla ämnen i 9an kommer jag in på gymnasiet då?
    Och hur vet man hur många poäng man har för att få veta alternativ av linje?
    Räknar man ihop alla poäng från proven 7-9 eller hur räknas poängen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Väldigt tråkigt att du har varit med om otäcka saker och varit sjuk. Bra att du är på bättringsvägen och vill satsa på din utbildning och planerar redan nu inför gymnasiet! Jättebra att du tänker långsiktigt!

    Bra info om vad som krävs för att komma på gymnasiets olika program finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Det är de betyg som du får från vårterminen i åk9 som gäller när man räknar ut Mtv (meritvärde) som man konkurrerar med om utbildningsplats på gymnasiet.

    Vi rekommenderar att man har många alternativ i sin gymnasieansökan och då kanske man kommer in på sitt femte alternativ. Förhoppningsvis kommer du på ditt FÖRSTA alternativ, dvs till den utbildning som du helst vill gå.

    Läs info på länken som jag skickar i mitt svar nu. Mer bra info finns på www.gymnasieguiden.se och du kan bli medlem där (snabbt & gratis) och då finns det ännu mer hjälp att få inför ansökan till gymnasiet.

    Återkom gärna när du har läst på lite om behörighet inför gymnasiet mm.

    Med vänlig hälsning
    Mikael