Hej, om du vill komma in på basåret på HÖGSKOLENIVÅ, alltså på ett lärosäte, högskola eller universitet, då måste du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + det som krävs för särskild behörighet. Till basåren på högskolenivå brukar matte 2 krävas, men kan även matte 3 krävas på vissa lärosäten. Se vad "ditt lärosäte" kräver för särskild behörighet.
    För grundläggande behörighet behöver du antingen få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux, omdöme från en folkhögskola eller några få godkända gymnasiekurser + 3¨årig arbetslivserfarenhet.
    Du skriver att du har "typ F i allt" och det tolkar jag som att du har få godkända gymnasiebetyg. Och i så fall tvivlar jag på att du hinner få ut examensbevis på komvux innan sista kompletteringsdagen, som blir 21 juni 2021.
    På folkhögskolans Allmän kurs kan man - som snabbast - få ut omdöme på ett läsår, 2 terminer. Återigen hinner du inte få ut det innan sista kompletteringsdag.