Hej Malin,
    alla kurser som krävs inför utbildningen för att kunna (i Sverige) jobba som Polis ingår inte i BF, men om man kan läsa de "rätta" valbara kurser + skaffar sig körkort, så kan man bli behörig att söka till polishögskola direkt efter gymnasiet. De "rätta valbara kurser" blir på BF, inför polisutbildningen, svenska 3, engelska 6 och historia 1a2.
    ***
    Om antagningskraven till polisutb.var god se: polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansoka-till-polisutbildningen/antagningskrav-till-polisutb

    Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 har elever på yrkesprogrammen, rätt att läsa om de säger till om det på skolan; alltså det är frivilligt men de elever som vill kan inte nekas läsa svenska 2,3 och eng 6. I BF ingår svenska 2 som en kurs inom programgemensamma ämnen, så den behöver inte väljas till, men sv 3 och eng 6 behöver eleven säga till om att hen vill läsa.
    Det krävs också, för behörighet till polisutbildningen, godkända betyg i historia 1a1 och 1a2 samt i samhällskunskap 1a1 och 1a2. Det som "fattas" på BF är historia 1a2, men den kursen får läsas som programfördjupning (dock kan inte garanteras att alla elever ska få läsa, även om de vill). Det kan därför bli så att eleven ska behöva komplettera med historia 1a2 efter gymnasiet. Det är en 50p.kurs som på heltid läses på 2,5 veckor.

    Hänvisningar:
    Programplan för BF: gymnasieguiden.se/BF-programstruktur
    polisen.se/om-polisen/bli-polis
    info om yrket Polis: framtid.se/yrke/polis